Selv om store deler av verdens shipping-elite bruker uken til å feste i Oslo disse dager, er det mange av dem som kanskje ikke har noen grunn til å feire.
- Vi ser ikke for oss noe oppsving før mot slutten av 2013, sier Sverre Bjørn Svenning i Fearnley Consultants.
På Oslo Shipping Forum onsdag bekrefter Fearnley-eksperten bildet som mange allerede har tegnet før ham om at tørrbulkmarkedet vil være svakt i flere år fremover.
Festen er over
Festen var over for noen år siden. Og skylden har de selv, ifølge Svenning.
Med en flåtevekst på over 15 prosent de siste årene og overfylte ordrebøker er det få tegn til at tilbudet av skip vil bli mindre de kommende årene.
Dermed faller fraktratene.
Massiv flåtevekst
Selv inkludert skraping, konverteringer, forsinkelser og andre uttak fra flåten var veksten på 17,7 prosent målt i dødvektstonn i 2010.
Sverre Bjørn Svenning i Fernley Consultants anslår at den reelle ordreboken i dag består av rundt 180 til 190 dødvektstonn. Til sammenligning anslår ICAP Shipping at den totale flåten av bulk-skip var på rundt 511 dødvektstonn ved inngangen til 2011.
Etterspørselen øker
Frakt av jernmalm og kull er blant de viktigste oppdragene for tørrbulkrederiene. Og da handler det nesten bare om ett land.
- Det er Kina, Kina, Kina. Og litt India, sier Svenning.
Mer enn 25 prosent av tørrbulkflåten er hvert år opptatt med å transportere jernmalm og kull til kjempen i øst. Svenning regner med en vekst på rundt fem prosent i jernmalmimporten i årene som kommer.
India er også i ferd med å komme på banen. Sett fra redernes ståsted gir likevel ikke økt etterspørsel fra India like stor effekt. Landet ligger nært kull-eksportører som Indonesia, Sør-Afrika og Mosambique og distansene blir dermed kortere for hver last.
Men det vil ta lang tid før økt etterspørsel vil kompensere for flåteveksten, tror Svenning.
- Fraktmarkedet vil være under press i de neste 18 til 24 månedene, sier Fearnley-eksperten.
Vil gjøre hjemmeleksen
Herman Billung, toppsjef i det John Fredriksen-kontrollerte tørrbulkrederiet Golden Ocean, er enig med Svenning i at ordreboken er for stor. Han ser likevel et lyspunkt i at prisene for skraping av skip hoder seg oppe.
Styreleder Mark Jackson i fraktbørsen Baltic Exchange peker dessuten på et annet lyspunkt. Eldre og mindre miljøvennlige skip vil bli skrapet til fordel for nyere skip. For med nye reguleringer vil rederne bli nødt til å bruke mer miljøvennlige skip.
- De regulatoriske endringene vil påvirke tilbudssiden, seir Jackson.
De neste 12 til 18 månedene har imidlertid Billung prioriteringslisten klar.
- Vi må beskytte oss og gjøre hjemmeleksen vår. Vi må beskytte aksjonærene, ta hånd om motpartsrisiko og utnytte mulighetene. Men hvor gode vil mulighetene bli, spør Billung.
Les også:
Fredriksen og Trøim brukte tabbekvote på luksusyacht
Cecilie Fredriksen: - Jeg vil være i business (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.