Mango, Zara, Gina Tricot... og nå kommer altså også Topshop, meldte D2.no lørdag. - Kjedelig, mener norske fashionistaer.
- For min egen del skulle jeg helst sett at de holdt seg i London og Stockholm. Det spesielle med Topshop er nettopp det at kjeden ikke har vært i Norge, sier den trendbevisste bassisten i bandet Montée, Maya Vik, til D2.no.
Vik peker på den opplagte, men litt kjedelige effekten av globaliseringen.
- Det spennende ved Topshop var jo at man kunne komme hjem med nye kule klær som ingen andre hadde, til en billig penge. Det blir litt kjedelig når du kan få tak i de samme plaggene på Karl Johan, påpeker Maya Vik.
Stylist Linda Wickmann er enig.
- Det som har vært så spesielt med Topshop er at klærne ikke har vært tilgjengelig i Norge før, og det er jo alltid litt stas med klær som ingen andre har, sier Linda Wickmann til D2.no.
Tøff konkurranse for H&M
Hun tror erkerivalen H&M vil få stor konkurranse.
- H&M er likevel flinkere på å gjøre ordentlig fashion. De kopierer direkte fra catwalken, og klarer i større grad å plukke opp high end-elementet. Topshop baserer seg i større grad på gatemote og er en highstreet-store som har høy appell hos de litt yngre, forklarer hun.
Wikman peker på at Topshop er en britisk kjede som vil tilføre noe nytt i forhold til sine hovedkonkurrenter.
- Topshops engelske stil er veldig ulik Zaras spanske sexy-stil og H&Ms skandinaviske trendy-snitt. Den britiske stilen er mer edgy, quirky og britpop-inspirert. Men ingen av de tre har spesielt god kvalitet. Det er til å bruke til den ene sesongen, understreker Wickmann.
Tidligere i år åpnet Topshop opp for netthandel også til norske kunder via sin britiske netthandelside, men neste år blir det altså både enklere og billigere å sikre seg de trendy plaggene.
Kvantitet fremfor kvalitet
Maya Vik mener det store utvalget i Topshop-butikkene kan føre til en følelse av at det blir "litt mye av det gode", og at dette kan gå på bekostning av kvalitetsfølelsen.
- De kaster seg over alle trendene, lager underlinjer og har et kjempestort spekter og et gigantisk utvalg som kanskje ikke er like heldig bestandig. Når det er såpass mye, virker det billigere enn hva det kanskje egentlig er. Det blir litt kvantitet fremfor kvalitet, påpeker Vik.
Hun mener H&M appellerer til et mer voksent publikum ved å prioritere et smalere selektivt utvalg, men understreker at Topshop har et godt utvalg på sko som ikke H&M har.
- Topshop skiller seg veldig ut på sko-avdelingen, der har de jo massevis.
Wickmann trekker frem Kate Moss-kolleksjonene som spesielt gode.
- Kjedene plukker alltid opp den trenden som gjelder akkurat den sesongen. Plutselig er det Balmain og Alexander Wang, for litt siden var det Balenciaga, og for noen år siden var det det etniske. De kopierer de største navnene den sesongen på sin måte. Men Topshop er flinke til å utdype hver trend med flere ulike underlinjer innen de ulike trendene, forteller Wickmann.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.