- Alt Jan Carlzon gjorde fra 1980-1989 var en suksess. Så begynte han å miste grepet.
Den svenske journalisten og forfatteren Richard Björnelid har skrevet bok om SAS' historie fra 80-tallet, da Jan Carlzon var sjef, frem til i dag, med toppsjef Richard Gustafsson. Boken har tittelen "Kunsten å styrte et flyselskap".
- Hvorfor har det gått så galt med SAS?
- Det er en lang historie, som begynte da Jan Carlzon begynte å miste grepet, og begynte å kjøpe virksomheter på slutten av 80-tallet. Timingen var veldig uheldig, og da Gulfkrigen brøt ut i 1991, hadde SAS pådratt seg enorme kostnader og mye gjeld, sier Björnlid.
Flaks med høykonjunkturene
Prestisjeprosjektet Alcazar havarerte, og drømmen om å fusjonere Austrian Airlines, KLM, SAS og Swissair for å skape flyselskapet Symphony ble knust.
Plutselig havnet SAS i store problemer og Carlzon fikk sparken. Så kom Jan Reinås inn en kort periode som konsituert toppsjef, før Jan Stenberg tok over i 1994.
- Han hadde flaks med høykonjunkturene og 1995 var SAS' beste år. Da så det på papiret ut til at SAS var veldig fremgangsrikt på hele 90-tallet.
Etter seks år med Stenberg i sjefsstolen, tok danske Jørgen Lindegaard over. Han skulle ta over et SAS som skulle ekspandere, fremfor alt på langdistanse.
- Det så veldig bra ut da Lindegaard tok over, men etter én måned ble han rammet av Maersk-skandalen, som var et ulovlig konkurransesamarbeid. Han har senere uttalt at det var som å åpne Pandoras eske, sier forfatteren.
Skyhøye kostnader
Da 11. september skjedde noen måneder senere viste alle svakhetene seg.
- En ting som aldri hadde blitt tatt tak etter Jan Carlzon var kostnadene. Skyhøye kostnader.
SAS hadde levd på fantastiske inntekter fra forretningsreisende og statlige tjenestemenn. Man hadde allerede begynt å se at lavprisselskapene kom på banen, og prisene raste.
- Da Lindegaard kom inn fikk han alt dette mot seg. Og da ble det panikk, og det skulle spares penger under panikkartede former. Han greide ikke å temme fagforeningene, sier han.
Så kom desentraliseringen av selskapet, der man delte opp selskapet i tre nasjonale selskaper.
- Det var nok den største feilen han gjorde. De nasjonale konfliktene som fantes i SAS ble forsterket. Det ble rene skyttergravskrigen.
En vanlig kar
Etter Lindegaard kom Mats Jansson inn. Han var nær ved å lande en avtale om å selge SAS til Lufthansa i 2008, om ikke Lehman Brothers hadde kollapset og sendt verden inn i finanskrisen. Mistilliten økte og ble bare enda verre før Mats Jansson plutselig gikk av høsten 2010.
Fritz Schur kom inn i et år, før dagens toppsjef Rickard Gustafson kom inn.
- Richard Gustavsson er mer en vanlig kar. Han jobber som en maskin og har veldig fokus på det som gjøres. Han ville skape tillit, og var sjokkert da han kom inn i SAS og snakket med de ansatte og forstod hvilken mistillit det var mellom de ansatte og ledelsen. Han ønsket å skape tillit, sier Björnlid, og legger til:
- Og så kommer hele uken i november som var helt sanseløs.
Björnlid viser til da SAS før jul ifjor var nær ved å gå konkurs, og presset fagforeningene til å gå med på massive lønnskutt og utvidelse av arbeidstid.
Veldig uheldig
Rett etter jul kom i tillegg nyheten om at flere i SAS-ledelsen fikk utbetalt bonus for 2012:
- Det var veldig uheldig, og hadde ikke trengt å skje. De var nok ikke klar over hvilken symbolverdi dette hadde. Det forverret mistilliten som allerede finnes, og det var veldig dumt, sier han.
- Hva skal til for at SAS overlever?
- Nå må man ta stegene for å få selskapene på føttene. SAS må jo tjene penger, sier Björnlid.
SAS har blant annet en enorm pensjonsforpliktelse, obligasjonslån på 3,6 milliarder svenske kroner og forskuddsbetalinger på nye fly som må dekkes. Dermed er det også helt essensielt at selskapet får på plass salg av SAS Ground Handling Services og Widerøe.
- Alt må gå deres vei. De må må ha flyt med konjunkturen, forretningsreisekundene må komme tilbake til economy extra og det hadde ikke skadet at drivstoffprisene falt. 2014 er kritisk.
- Hadde det vært bedre å la selskapet gå konkurs?
- Det blir kaotisk. Det blir en skikkelig røre.
Les også: SAS blir refset for millionbonuser
<b>Disse fem SAS-sjefene fikk skattefri bonus for å bli</b>
<b>- Vi har glemt &laquo;The Norwegian Dream&raquo;!</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.