Mandag i forrige uke: Norwegians ene Boeing 787 Dreamliner-fly som skulle fly fra Arlanda i Stockholm til New York fikk trøbbel og ble satt på bakken. Nesten 600 av Norwegians passasjerer ble stående fast i nær et døgn på Arlanda og JFK-flyplassen.

Flight DY7005 til New York kom seg avgårde like etter klokken 19 fra Arlanda tirsdag kveld, drøyt 25 timer forsinket.

Norwegians flight DY7205 til Bangkok tok av like etter klokken 02 onsdag morgen, drøyt 10 timer forsinket. Norwegian ble tvunget til å leie inn reservefly fra portugisiske Hi Fly for å dekke flightene fra Stockholm.

Igår, søndag:245 passasjerer ble sittende fast på Oslo Lufthavn. Dreamliner-flyet til Bangkok skulle ha gått søndag klokken 15.30, men måtte utsettes da det ble oppdaget feil med strømforsyningen. Passasjerene ble fløyet over til Stockholm, men ble over et døgn forsinket til Bangkok. Også denne gangen ble et fly fra Hi Fly leid inn for å løse floken.

- Vi kunne ikke fått en verre start enn vi har fått på langrutene våre: Først måtte vi vente i månedsvis på Dreamlinerne og leie inn dyre fly i mellomtiden for at flyvningene skulle kunne gå som normalt. Og etter at vi fikk de første Dreamlinerne våre, har vi opplevd noen lange forsinkelser. Noe smårusk må vi regne med i startfasen, men at splitternye fly blir stående på bakken i flere dager på grunn av tekniske problemer - dét er virkelig ikke godt nok, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til DN.no.

- Vi forventer at Boeing tar sitt ansvar, sier han.

Begge Dreamlinerne i drift igjen
Han forstår at passasjerene blir frustrert når slike problemer inntreffer:

- Det er klart at det er uheldig når fly blir 24 timer forsinket, og jeg har forståelse for at dette er veldig frustrerende for passasjerene våre. I lys av de store forsinkelsene i det siste har vi fått en del henvendelser fra kunder som skal fly med Norwegian i dagene som kommer, men nå er alt i rute - og begge Dreamlinerne er i drift igjen.

- Vi håper passasjerene forstår at dette er innkjøringsproblemer og vi har nå jobbet døgnet rundt for å få kontroll på situasjonen, sier Lasse Sandaker-Nielsen.

- Åpenbart at det koster mye penger
- Har dere regnet på hvor mye disse forsinkelsene har påført Norwegian av ekstrakostnader?

- Nei, vi har ikke regnet på dette ennå, men det er åpenbart at det koster mye penger og påfører oss store ekstrautgifter å innlosjere hundrevis av passasjerer på hotell og holde folk med mat og drikke mens de venter, sier han.

- Angrer dere på at dere valgte Dreamlineren på langrutene?

- Nei, så langt har vi vært veldig fornøyde, og driftsmessig har Dreamlineren levert over all forventning. Tilbakemeldingene fra passasjerene som har fløyet Dreamliner er utelukkende positive og alle flyene mellom Skandinavia og USA/Asia har stort sett vært fulle. Smårusk er helt naturlig i en innkjøringsperiode, men man må kunne forvente at helt nye fly ikke blir stående på bakken.

Les også: Bjørn Kjos satser hardt på USA (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.