Ikke alle aksjer er like populære på Oslo Børs.
En rask gjennomgang av handlene på Oslo Børs siden jul viser at det er store sprik mellom de ulike aksjene. Selskapene der handelen er størst er nesten utelukkende store og solide selskaper. På bunnen ligger selskaper mange mest sannsynlig ikke har hørt om engang.
Ingen overraskelse
Ikke overraskende er det StatoilHydro som topper listen over antall handler på Oslo Børs. I likhet med de neste tre på listen, Renewable Energy Corp, Yara og Hydro, blir StatoilHydro regnet som en folkeaksje. Både spekulanter og vanlige aksjesparere setter pengene sine i disse selskapene.
Til sammen står disse fire selskapene for 25 prosent av de over ni millioner transaksjonene på Oslo Børs første halvår i år. Pressetalsmann Tor Arne Olsen ved Oslo Børs er ikke overrasket.
- Det er alltid sånn at noen selskaper har større interesse enn andre, sier han.
70 selskaper har over 10.000 transaksjoner hver første halvår. Til sammenligninng er det notert 235 selskaper på Oslo Børs.
Lei av et liv i skyggen
Denne uken sa Superoffice-gründer Une Amundsen at han var lei skyggetilværelsen på Oslo Børs. Sammen med et knippe investorer har han nå lagt inn bud på alle aksjene i programvareselskapet, og målet er å forlate børsen.
Les også: Vil bort fra "oljebørsen"
Og han er ikke alene. Listen over selskaper som bare har noen titalls transaksjoner siden nyttår er lang.
De fire minst omsatte aksjene og grunnfondsbevisene står for 47 transaksjoner første halvår. Disse fire er Stavanger Aftenblad, Høland Sparebank, Ringerike Sparebank og Namsos Trafikkselskap.
Må trigge noe
Analytiker Roger Berntsen i Netfonds vet hvorfor noen selskaper ikke handles.
- Noen selskaper har en traust profil. Det har med hvordan de ter seg i media å gjøre, selskapet må trigge et eller annet i folk for at de skal kjøpe, sier Berntsen.
Tor Arne Olsen mener folk skyr aksjer som handles lite på grunn av risiko.
- Du kan risikere å ikke komme deg ut, siden ingen vil kjøpe, sier Olsen.
Pyramideeffekt
Berntsen i Netfonds mener svingninger tiltrekker tradere. Stor aktivitet fører til at aksjen svinger mer, og det er penger å tjene ved å følge enkle handelsmønstre.
Han mener oppmerksomheten de mest omsatte selskapene får fører til at mange slenger seg på bølgen. Slik blir utslagene større, både opp og ned. Han kaller det en pyramideeffekt.
- Der er en trigger til lottonasjonen Norge, ser Berntsen.
Trader-oppskrift
I følge Berntsen er det klare kriterier for å bli en trader-aksje.
- En ting er medieoppmerksomhet, selskapene må bli lagt merke til for at de skal handles. Det hjelper også å ha stort potensial i fremtiden hjelper, det tiltrekker de superspekulative. I tillegg hjelper det å være eksponert mot en megatrend. Mange selskaper i råvarebransjen i Norge er det, sier Berntsen.
Berntsen trekker fram to såkalte trader-favoritter, Yara og Canargo Energy Company.
- Yara er ekstremt syklisk, en verdensleder i sin bransje og får masse oppmerksomhet. Dette tiltrekker seg trading fra inn- og utland med sin posisjon, og stabile inntjening. Canargo på sin side tjener ikke penger, men hvis de lykkes tidobles verdiene. Dette tiltrekker den risikosøkende trader. Begge to er trading-favoritter, sier Berntsen.
Følg bjellesauen
Daglig leder i Nordnet, Anders Skar, sier det er volatilitet og likviditet som gjelder når traderne skal plukke sine favoritter.
- Traderne går etter svinginger slik at de kan ta ut kortsiktig gevinst. I tillegg ønsker de aksjer som handles mye slik at de kan komme seg ut når de ønsker det, sier Skar.
Han legger også til at oppmerksomhet gjennom mediene er viktig for handelen av aksjer. Folk handler det de hører om.
- Vi så klare tendenser med Funcom da de fikk masse oppmerksomhet, og handelen gikk i været. Det samme gjelder når en bjellesau dukker opp og alle blir med. Eksempel på det er Norske Skog da Spetalen og Stordalen dukket opp i mediene, og handelen tok av, sier Skar.