Flykonferansen World Routes Strategy Summit gikk nylig av stabelen i Las Vegas, og der ble Norwegian rost opp i skyene for sin ambisiøse satsing.
Luftfarten er tidligere blitt beskyldt for å ha blitt en kjedelig bransje uten tiltrekningskraft, men dette ble slått hardt tilbake i Las Vegas. Aeroflot-toppen Giorgio Callegari sa ifølge bransjenettsiden Flight Global at andre industrier rett og slett ikke tar samme slags risiko som flyselskaper eller investerer kapital i samme skala:
- I hvilken annen industri finner du entreprenører som investerer i over 200 fly? Jeg mener, oversett det til fabrikkbygninger. La oss si at et fly har en gjennomsnittspris på 50 millioner dollar. Hvor mange fabrikker kan du bygge for den prisen?
Callegari trakk så frem Norwegian, Lion Air og Aeroflot som gode eksempler på flyselskaper som våger å satse knallhardt og ta risiko. Disse tre flyselskapene har alle store flybestillinger inne.
- Vi blir lagt merke til
Norwegian hadde fire personer til stede på World Routes Strategy Summit, og informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier til DN.no at interessen for og kunnskapen om Norwegian har økt merkbart de to siste årene ute i verden.
- Etter den store flybestillingen vår for halvannet år siden og satsingen vår på langdistanse, blir vi virkelig lagt merke til. Dét er også tilbakemeldingen fra de fire ansatte vi sendte til Las Vegas. Nå er det ikke lenger Norwegian som banker på døra, nå kommer folk til oss, sier han.
- Det er alltid hyggelig å få anerkjennelse for det vi gjør og særlig fra vår egen bransje, sier Lasse Sandaker-Nielsen.
Gigantbestilling
Norwegian faset inn 13 fabrikknye Boeing 737-800 i 2012. Utskiftingen av flyflåten fortsatte i 2013, hvor Norwegian i tillegg til 14 nye 737-800 også har fått og får levert de tre første Boeing 787 Dreamliner som benyttes på langdistanserutene. Det er bare en brøkdel av flybestillingen Norwegian gjorde ifjor på totalt 222 fly. I tillegg har Norwegian opsjon på ytterligere 150 fly.
Les mer om Norwegians flybestilling her: Norwegian kjøper fly for 127 mrd
Noen analytikere har fryktet at Norwegian har tatt seg vann over hodet med å bestille så mange fly. Norwegian-aksjen har likevel steget nær 55 prosent så langt i år, til tross for problemene de har hatt med Dreamlineren.
For populær til å være sexy?
- Vi er en sexy industri og forblir en sexy industri, slo Callegari fast i Las Vegas, og pekte på at luftfart er en dynamisk og attraktiv bransje som mange ønsker å investere i.
Ikke alle på konferansen var imidlertid enig med Aeroflot-toppen. ACI World-direktør Angela Gittens mener at luftfartsbransjen er for populær til å bli kalt sexy.
- Man er sexy når in-gjengen gjør det, men ikke de andre. Fly er nå blitt massenes fremkomstmiddel, men jeg er ikke så sikker på at det å være usexy er en dårlig greie, sa hun i en kommentar til Callegaris innspill.
Hun har imidlertid inntrykk av at flyplassene er i ferd med å bli mer innovative, siden de nå på punkt etter punkt møter passasjerenes behov langt oftere enn før.
Les også: Norwegian vil starte nytt flyselskap
<b>Dreamliner-trøbbel kan bli dyrt for Norwegian</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.