Norske studenter er svært aktive i sosiale nettverk. De aller fleste har i dag en Facebook-profil, og de fleste er med i mer enn ett nettverk/community.
Det gjør Facebook, Twitter, Linkedin, YouTube, MySpace og lignende nettverk til populære rekrutteringskanaler for bedrifter som jakter på nye talenter. Men det er fort gjort å gå i fella, advarer Carlo Duraturo i Universum, som driver med rådgivning og veiledning innenfor employer branding - arbeidsgiveres markedsføring.
- Ingen grunn til panikk hvis bedriften din ennå ikke har begynt å ta i bruk disse nettverkene. Det vi ser, er at bedrifter som er på rekrutteringsjakt ute i sosiale medier må gjøre det riktig for å lykkes. Kanalen er gratis å bruke, men krever masse innsats - og mange bruker den feil, sier Duraturo til DN.no.
Delt syn
En undersøkelse Universum har gjort viser at studentene er delt i synet på hvor viktig det er å få jobbinfo gjennom sosiale medier:
Hele 50 prosent sier for eksempel at de synes det er helt uinteressant å få info fra potensielle arbeidsgivere på Facebook, 45 prosent av studentene på Twitter vil at rekruttererne skal holde seg unna, 85 prosent på MySpace og 63 prosent av de spurte på YouTube. Men holdningen til LinkedIn og online-communities på universitetet eller høyskolen man går på, er en helt annen. De aller fleste brukerne her ønsker jobbinfo via disse kanalene.
- Men dette er holdninger som kan endre seg kjempefort. Jeg tror det vil bli mer og mer viktig å bruke sosiale medier som rekrutteringskanal, for sosiale medier har definitivt kommet for å bli - bare vit hva du begir deg ut på, sier Carlo Duraturo.
Den største feilen
Den største feilen mange bedrifter på for eksempel Facebook gjør, er å tilby enveiskommunikasjon.
- Som regel handler jo rekruttering om at en i Generasjon X ansetter en i Generasjon Y, og da er det lett å kommunisere på to ulike måter. Generasjon Y er opptatt av å dele, de vil ha toveiskommunikasjon - bedrifter som bare spyr ut info skyter dermed seg selv i foten. Unge mennesker på jobbjakt vil ha grundig info om en stilling, men all info må være ferskvare og de må få muligheten til å stille spørsmål og få kjappe svar tilbake. Det er de nemlig vant til, forklarer Duraturo.
Fest, vennemiddag eller businesslunsj?
Han beskriver de ulike sosiale nettverkene på følgende måte:
- Man sier jo at MySpace er som å være på fest, Facebook er som en vennemiddag, LinkedIn er en businesslunsj og Twitter er rett og slett små samtaler. Så spørs det hva man er mest interessert i å delta i, sier Carlo Duraturo.
Vikar- og rekrutteringsbyrået ABC Personell tror sosiale medier er en ypperlig rekrutteringskanal, men er nybegynner på feltet.
- Vi har vært i arbeidsmarkedet siden 1997, men nå er målet vårt å gå bredt ut i sosiale medier for å rekruttere nye medarbeidere. Men vi skal gjøre det ordentlig. Jeg synes det blir for enkelt å bare opprette en side for å være synlig, man må også ha en dialog med brukerne. Så vi innser at sosiale medier krever litt av oss, sier partner Ole Marius Jørstad i ABC Personell til DN.no.
- Hvor viktig er sosiale medier som rekrutteringskanal?
- Jeg tror det blir mer og mer viktig. Veldig mange er jo på sosiale medier i dag, og det er viktig å være til stede der vi kan finne aktuelle, dyktige kandidater. Så må vi bare prøve oss frem, imøtekomme forventningene og bruke for eksempel Facebook som det dynamiske verktøyet det er, sier Jørstad.
Les også:
Facebook lanserer nye tjenester
<b>Nå ansetter de igjen - krev fetere lønn!</b>
<b>- Lederens mål er ikke å få venner for livet</b>
<b>- De skarpeste hodene jobber ikke for deg</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.