Rema 1000s driftsresultat på 532 millioner kroner i første halvår som DN skrev om lørdag, og NorgesGruppens overskudd på 776 kroner som ble kjent igår, gjør landbruks- og matminister Lars Peder Brekk mistenksom, skriver Dagens Næringsliv.
Les også:
Rått fra Reitangruppen
Nå vil Sp-statsråden ta initiativ til en ny maktutredning for å kartlegge hvor pengene blir av - og hvorfor kjedene tjener så mye.
- Gapet mellom hva produsenten får og hva kundene betaler, er for stort. Vi - Landbruks- og matdepartementet - tror at mellom seks og åtte milliarder kroner forsvinner på veien mellom produsent og kunde. Overskuddet til Rema og NorgesGruppens forsterker problemstillingen, sier Brekk til Dagens Næringsliv.
Brekk er spesielt skeptisk til at en stadig større andel av varene i butikkene, er egne merkevarer (emv) - varer som kjedene enten har produsert selv, eller kjøpt inn eksklusivt, og som de selger under sine egne merkevarenavn. Disse produktene er ofte billigere enn de kjente merkevarene.
-Skvise ut andre produkter
- Kjedene konkurrerer med sine egne leverandører uten å praktisere åpenhet om konkurranseforholdet. Jeg er helt overbevist om at de driver kryssubsidiering - setter ned prisen på egne varer og setter opp prisen på andre varer. Dette gjør de fordi de ønsker å selge mer av egne varer, sier Brekk til DN.
Målet på sikt er å skvise ut andre produsenter, for å kontrollere mest mulig av verdikjeden selv, tror Brekk.
Ifølge de siste tallene fra analysebyrået Nielsen har antall emv-produkter økt med 15 prosent det siste året, og utgjør nå knapt 11 prosent av vareutvalget i dagligvarebutikkene.
Avviser subsidiering
Konsernsjef Sverre Leiro i landets desidert største dagligvareaktør, NorgesGruppen som gjennom kjeder som Kiwi, Spar, Joker og Meny står for 40 prosent av dagligvareomsetningen i Norge, avviser at hans konsern dumper prisene på egne merkevarer.
- Det er ingen kryssubsidiering. Hvis Brekk tror vi lar industriens merker subsidiere våre egne varer, så tar han feil. Kalkylene står på egne ben, sier Leiro, som er overrasket over ministerens utspill.
Les også:
Remas superkjøpmann
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.