Onsdag morgen ble det klart at Acta-gründer Alfred Ydstebø tar full kontroll over det kriserammede selskapet. Han plasserer seg selv i sjefsstolen og gir samtidig selskapet et nytt navn: Agasti.
- Å la det gamle navnet dø gir selskapet en ny start, fordi man signaliserer en ny begynnelse og nullstilling. Dette er et viktig signal ut i markedet at man begynner på nytt igjen. Kunder er villige til å tilgi, sier BI-professor Tor W. Andreassen til DN.no.
Etter år med dårlig omtale av finansselskapet, der selskapet blant annet har blitt beskyldt for råsalg av dårlige produkter, samtidig som at medgründer Fred Ingebrigsten har vært tiltalt for både innsidehandel og markedsmanipulasjon, er det på tide med en total oppussing av selskapet.
Les også: Tar grep og fjerner Acta-navnet
- Dette er alfa og omega. Det kan bety konkurs eller ikke konkurs for et selskapet hva navnet deres assosieres med. For Actas del kunne det ikke fortsette slik det var, sier professoren.
Et navn for dårlig adferd
Han peker på det ikke er positive tanker som faller inn i hodet på folk når de hører Acta-navnet.
- Alle har assosiert dette navnet med dårlig adferd, med luring og tull og tøys, og dårlig ledelse, sier han.
Andreassen understreker imidlertid at et nytt navn på sikt ikke kommer til å endre noe, dersom det nå ikke gjøres store omveltninger i selskapet.
- Man må levere på det. Dette kan være en tikkende bombe, hvis selskapet ikke nå endrer seg, sier han, og legger til:
- Er organisasjonskulturen endret? Er insentivordningene for selgerne endret? Er alle kontollmekanismene endret? Er strategien endret? Dette skal jo underbygge det "nye" selskapet, og det er det ledelsen skal levere på i den nye hverdagen. Hvis de ikke gjør det vil det være som en gammel vin på nye flasker, og det vil før eller siden komme til overflaten.
Skal skape kundeverdier
Professoren mener at det viktigte spørsmålet til den nye ledelsen er hva de nå har lært.
- De må kunne svare på hva som gjør at de har et annerledes syn på hvordan de kommer til å kunne drive forretningen nå. De kom fra en hverdag der det var om å gjøre å skape kortsiktige verdier for aksjonærene, nå skal de over på å skape langsiktige verdier for kundene og aksjonærene, sier han.
Gjør de ikke det, kommer ikke selskapet til å overleve:
- Da er alle broer kjørt for de menneskene der. Blir det ikke endringer nå, har jeg ingen tro på at dette vil fungere, sier Andreassen.
DN.no har førsøkt å nå Acta-sjef Alfred Ydstebø for kommentar, men han er ikke tilgjengelig før pressekonferansen klokken 13.00. Da kommer DN.no også tilbake med mer.
Sjekk noen av Acta-historiene her:
Acta fortviler over salg til alzheimerssyk mann
Acta frikjent for alzheimers-salg - Det var VI som ble lurt
Gunlaug (86) krever en million av Acta
Fem eldre damer tapte sparepengene på luksushotell (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.