Administrerende direktør John G. Bernander i NHO slår et kraftig slag for større arbeidsmoral og ståpåvilje hos de mange unge som for tiden er ute i sommerjobb, skriver Dagens Næringsliv.
Bernander minner om at pliktene og ytelsen skal komme før man høster fruktene i et arbeidsforhold - med tydelig adresse til NHOs «motparter» LO og YS som nå driver sommerpatruljer og veiledning om sommerjobbernes mange rettigheter.
Bernander mener LOs sommerpatrulje når den er ute også kunne betone at norsk ungdom er priviligerte.
Veiledning og moral
NHO sender i disse dager ut «huskeliste» til arbeidsgivermedlemmene som skal ha ungdom i sommerjobb. Den har punkter om regelverk - men også om arbeidsplikt og -moral.
- Vi har lagt inn at våre medlemmer må være tydelige om hva som forventes i arbeidslivet. Det er de enkle ting; at du møter presis på jobb, legger engasjement i å gjøre jobben godt og må yte for å få. Dessuten om hvordan man skal forholde seg til kunder. Ungdom får ofte jobb i servicebedrifter. Der skal kunden stå i sentrum - ikke den ansatte, og ikke arbeidsgiveren. Den beste måten for ungdommen å vise at de duger på, er at det blir stilt tydelige krav og forventninger, sier Bernander til DN.
Han mener arbeid gir minst tredobbel glede og stolthet; arbeidstrening, lærer de unge verdien av penger og at det skal gjøres et stykke innsats for det man deretter får.
- Oppøvelse i arbeidsmoral
NHO-sjefen mener sommerjobbene bør gi solid oppøvelse i arbeidsmoral, noe som vil gi unge mennesker varig nytte:
- Når ungdommene er ferdige med sine studier og har attester fra avisombæring, butikk eller annet som viser at de har lært seg å jobbe, kan dette være like viktig som de faglige kvalifikasjonene på cv-en. Uansett kompetanse: Arbeidsgivere som skal rekruttere, legger vekt på at du har vist aktivitet og arbeidsvilje. Det kan jeg si på vegne av alle i NHO, sier han.
Selv hadde NHO-direktøren sin første jobb som avisselger som syvåring. Nå nøler han med å anbefale dette. Men han forteller gjerne om gleden ved å se tidlig ukelønn omvandlet til «innskuddsfrimerker» i rød postsparebankbok.
- Noe er gått tapt ved digitaliseringen, sier John G Bernander til DN.
Les også:
Superoffice skyr vestkant-soss
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.