2011 var året da utlendingene ble hjemme og nordmenn reiste mye både ute og hjemme, men holdt et langt strammere tak rundt lommeboken i Norge enn på ferie i utlandet.
- Et Europa i krise og en sterk norsk krone gjør at 2012 blir et utfordrende år for reiselivet, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.
- Verden er i helspenn, og det virker inn på reiselivet. Nå må vi være på tå hev for å sikre turismen i landet vårt. Det nytter ikke å lene seg tilbake og tro at turistene kommer til Norge uansett for å se på fjorder, fjell og nordlys. Vi må gjøre noe selv! sier han.
For mange utlendinger er ikke Norge sexy nok, ifølge Tuftin.
- Jeg har fått høre at mange utenlandske turister har masse penger igjen når de drar fra Norge. De finner rett og slett ikke nok spennende aktiviteter å bruke penger på. Nå må reiselivsaktørene bli flinkere til å sette sammen aktivitetspakker for å tilfredsstille de som kommer hit. For trendene er klare: Vi ser stor vekst i aktivitetsferier i hele Europa og fokus flyttes fra destinasjon til opplevelser. Turister vil ikke bare se på ting, de vil også gjøre noe, sier Per-Arne Tuftin.
- Innovasjonstakten må opp
Internasjonale turistankomster økte med 4,5 prosent i 2011 sammenlignet med 2010. I år blir det tøffere, tror Tuftin. Han spår en total turistvekst til Norge på to prosent i 2012, basert på nullvekst fra utlandet, men en oppgang på tre prosent fra det norske markedet.
Utfordringen er at tilstrømmingen av utlendinger ikke øker like mye som nordmenns iver etter å oppleve andre land.
- Dersom vi hadde klart å overbevise nordmenn om å legge igjen en like stor andel av feriebudsjettet sitt i Norge som det de gjorde for fem år siden, ville turistinntektene i Norge vært om lag fire milliarder kroner høyere ved utgangen av 2011 enn det som vil bli resultatet i år, sier Per-Arne Tuftin.
Kampen om turistene blir tøffere og tøffere, dermed må innovasjonstakten opp.
- Folk har nok penger å bruke, det er ikke dét som er problemet. Men i dagens situasjon forventer man mer "value for money". Turistene betaler ikke mer enn de må og de forventer gode aktiviteter. Er aktivitetene attraktive nok, er folk villige til å betale for dem. Fjorder og nordlys er like populært som før, men vi må tenke mer spektakulært: Hva med å kjøre hundespann i nordlys? Eller knytte andre aktiviteter til vår fantastiske natur? Utviklingspotensialet er stort, sier Tuftin.
Her er oppskriften
Innovasjon Norge har oppskriften klar på hvordan Norge kan gjøres mer attraktivt og vinne kampen om mange av turistene:
1) Markedsinnsatsen må spisses i ferie- og fritidsmarkedet.
2) Markedsinnsatsen må økes i mindre konjunkturutsatte segmenter.
3) Reiselivsaktørene må få bedre salgs- og pakkekompetanse.
4) Samarbeidet reiselivsaktørene imellom må bli mer kommersielt.
5) Innovasjonstakten må opp.
- Turistene vet hva de vil ha og vi må tilby dem dette. Det nytter ikke å si: "Kom til vakre Tromsø". Vi må i stedet si: "Kom til vakre Tromsø for å oppleve alle de spennende aktivitetene vi kan tilby". Vi må vite hva som skal til for å få folk til Norge og bli flinkere til å utvikle spennende opplevelser. I dag er det nemlig ikke lenger slik at turistene kommer uansett, sier understreker Tuftin.
Les også: "Nature´s way of showing off"
Turistnæringen i Norge frykter EU-gjeldskrise
Satser på 55.000 flere amerikanere (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.