- Jeg har jobbet ute i 16 år. Man er kun en skipsfartsnasjon i det øyeblikket man forstår hva shipping dreier seg om. I Norge gjør vi ikke det, og vi har aldri gjort det heller.
Svein Steimler er en av Europa-toppene i et av verdens største rederier; japanske Nippon Yusen Kaisha (NYK). Han jobber fra London, men er hjemme i Norge for å snakke på Oslo Shipping Forum i forbindelse med NorShipping-messen som pågår i Oslo denne uken.
Han er ikke nådig i omtalen av norsk byråkrati og norske myndigheter:
- Det finnes fortsatt muligheter for shipping i Norge, men det er ikke på grunn av måten norske myndigheter har opptrådt på - det er på tross av, sier han i et intervju med DN.no.
Han mener at man i Norge gir lite anerkjennelse til rederstanden, som har tatt stor risiko, vært innovative og over mange tiår har bygget en industri med tradisjoner.
Les også Steimlers syn på Norges manglende tilstedeværelse utenfor Somalia: - Jeg synes det er forferdelig, det er en skandale
Dratt oppover partiapparatet
Han mener at norske politikere forstår svært lite av hva shippingbransjen dreier seg om.
- Dette landet har vært styrt av bønder i årtier, og politikerne som har blitt dratt oppover gjennom partiapparatet med liten eller ingen skipsfartstilknytning og muligens mindre internasjonal erf#229. Da er det ikke så vanskelig å forstå at det ikke er fokus på dette. Og bare for å understreke det; jeg har ingenting mot bønder. Jeg har stor respekt for det de bedriver og deres tøffe arbeidsdag - dette handler kort og godt om rett mann eller kvinne på rett plass.
Han mener det er stor grad av mangelfull kunnskap.
- Det er stor grad av mangelfull kunnskap blant våre styrende organer. De skjønner ikke at jordkloden er liten, de skjønner ikke at den består av 70 prosent vann, at mineraler er ujevnt fordelt på vår lille klode, at vi i den vestlige verden over tiår har outsourcet produksjon til fjerne land som i dag produserer det meste av det vi bruker til daglig, og at vi derfor har gjort oss helt avhengige av sjøtransport fra fjern og nær til lave kostnader.
Tror næringen er rike
- Er de ute etter å "ta" næringen?
- Ja. De mener at næringen er rike, og de mener at næringen forurenser. Vi sliter med janteloven, og det er den største sykdommen vi har, sier han, og fortsetter:
- Hvis man hadde lagt til rette, hvordan kunne næringen sett ut i Norge?
- Vi ville hatt en vanvittig vekst. Vi hadde tiltrukket oss utenlandske rederier. Se på Singapore, der gjør de det. Se på danskene, de gjør det.
Hvorfor ikke ta tak i dette?
- Hva mener du må til for å fremme norsk skipsfart?
- Man trenger å legge ting til rette for å få utenlandske rederier til å komme hit. I Norge mangler forståelsen, og når man har det på plass kan man legge langsiktige planer for å bygge opp om næringen. Gjør vi ikke det er jeg redd for at andre land vil løpe forbi oss fortere enn svint.
Ingen grunn til å syte
- Er du ikke redd for å bli oppfattet som sytete med disse utspillene?
- Tro meg, jeg har ingen grunn til å syte. Jeg ser Norge fra utlandet og fra et ståsted som nordmann hvor jeg er ansvarlig for store deler av et av verdens største rederiers ativitet i Europa og Afrika, sier han, og fortsetter:
- Vi snakker alle om oljen, og hva vi skal gjøre når det er tomt. Hva med skipsfart?
Han mener norske myndigheter gjør "tragisk lite" for å bevare næringen.
- Vi har gjennom årtier bygget oss store på tross av de hindringene norske myndigheter har lagt til grunn, enten gjennom den historiske skammelige behandlingen av våre sjøfolk eller den senere tids skattesak mot rederstanden.
Les også:
<b>- Kina, Kina og Kina... og litt India</b>
<b>Fredriksen: - Det er ikke så mye å kjøpe opp</b>
Fredriksen og Trøim brukte tabbekvote på luksusyacht (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.