Tirsdag byr toppsjef Michael O'Leary i Ryanair igjen media opp til dans <b>Ryanair varsler innenriks-satsning i Norge</b> er i forhandlinger med Avinor om å fly norsk innenriks.
- Norwegian blir aldri alene
Analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities mener det ikke er noe nytt i Ryanairs uttalelser. Selskapet er heller ikke er alene om å vurdere Norge dersom SAS skulle bli restrukturert, solgt eller forsvinne i løpet av de neste årene, ifølge ham.
- Svært mange andre flyselskaper vurderer dette. Norwegian kommer aldri til å være alene på dette markedet, og det vil komme inn en konkurrent på kort tid, sier Sivertsen til DN.no.
Rutene mellom Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim og Oslo- Stavanger er blant de mest lukrative i Europa, og vil være svært attraktive, ifølge analytikeren.
Neppe billigere billetter
Sivertsen tror ikke at en ny aktør nødvendigvis vil gi billigere flybilletter.
- Aksjonærene i Norwegian skal huske at det ikke har vært enkelt å ha SAS som konkurrent. SAS har kjørt ganske hardt på pris til tider, selv om de ikke har hatt kostnader til å gjøre det. Så jeg tror ikke man skal være så bekymret for en annen aktør, sier analytikeren.
Les også: SAS-konkurs kan trigge lavpriskrig: - Vi er ikke alene her i Norden
Han legger også til at en aktør som Ryaniar har ekstremt lave kostnader mye på grunn av bruken av sekundære flyplasser. Kostnadene vil imidlertid øke om Gardermoen skulle bli aktuelt, der statlige Avinor, som kontrollerer landets største flyplasser, dikterer betingelsene.
- Begynner de å fly på Gardermoen blir det mye den samme kostnadsstrukturen, drivstoffprisen er den samme, og selskapet må følge norske regler og arbeidsbetingelser, sier analytikeren.
Ikke rom i dag
Sivertsen påpeker imidlertid at neppe vil være plass til flere aktører i dag, på grunn av mangel på ledige avgangstider (slots) på sentrale tidpsunkter.
Samtidig må Ryanair forholde seg til det samme regimet som øvrige selskaper, om man ønsker å fly på Gardermoen eller andre sentrale flyplasser. Sivertsen mener man derfor må se til andre agendaer for Ryanairs uttalelser.
- O'Leary sier han er i forhandlinger med Avinor. Jeg vet ikke om han er klar over at selskapet er statseid, og man må se hans uttalelser i et annet perspektiv, og at han alltid en annen agenda når han snakker. Avinor vil ikke gi Ryanair noen særfordeler vedrørende betingelser, sier han.
company:nas
Markant prisøkning
Oppdaterte trafikktall fra Norwegian for desember tirsdag viser at billettprisene har steget markert sammenlignet med samme periode i fjor. Bakgrunnen er SAS har vært mindre hissig på priskrig i høst enn på samme tid i fjor, ifølge analytikeren.
Les også: Desember-opptur for Norwegian
- Markedet virker nå mer balansert og billettprisene har kommet opp til et nivå der flyselskapene kan overleve, sier han.
Samtidig har SAS strukturelle problemer der konkurransesituasjonen bare vil bli verre på grunn av en aldrende flåte, påpeker analytikeren.
Les også: - SAS hadde penger til 10 dagers drift
- SAS er et flott selskap, men kostnadene er for store, sier Sivertsen.
Sur svie etter sommeren
Han stusser derfor over at SAS lanserte 45 nye ruter til svært konkurranseutsatte sommerdestinasjoner dagen etter at kriseløsningen for selskapet kom på plass like før jul.
Analytikeren tror flyselskapet velger å konkurrere med lavprisselskapene på destinasjonene fordi selskapet trenger penger og sommersalget gir kontanter tidlig.
- Den sure svien vil komme i tredje kvartal 2013, da selskapet vil måtte matche inntektene med kostnadene. Det tror jeg ikke blir et hyggelig syn for dem, og vi ser nok en ny runde (kapitalinnhenting, journ.anm) mot slutten av neste år med samme smørje, sier han.
Les også: SAS tapte en milliard i oktober
Arctic-analytikeren har en kjøpsanbefaling på Norwegian NAS med et kursmål 200 kroner. Han anbefaler investorene om å holde seg borte fra SAS, og ville ikke ha stilt opp hverken med egenkapital eller lån.
Norwegian NAS er opp 1,23 prosent til 164 kroner, omsatt for 25 millioner kroner sålangt tirsdag. SAS er opp 8,07 prosent til 8,30 kroner, omsatt for omkring én million kroner.
Les også:
<b>Ryanair varsler innenriks-satsning i Norge</b>
Frykter at Norwegian har bestilt for mange fly
Desember-opptur for Norwegian
SAS-konkurs kan trigge lavpriskrig: - Vi er ikke alene her i Norden
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.