GARDERMOEN: - Prisene er for lave. Det er jo ikke logisk at det skal være dyrere å reise med flytoget enn det er å fly til Trondheim og Bergen, og det er heller ikke logisk at et par glass vin ved "gaten" koster mer enn å fly til Kristiansand. Men Norwegian har lurt nordmenn til å tro at unormalt billige flybilletter er den nye standarden - dét lider hele bransjen under. Dermed må vi kutte kostnader for å kunne tilby konkurransedyktige priser, sier Eivind Roald til DN.no.

Han kom til SAS i april som konserndirektør for salg og marked, og er eneste nordmann i konsernledelsen.

- Selv tenåringsdatteren min var skeptisk da jeg tok jobben, men som mangeårig gullkunde i SAS hadde jeg gang på gang tenkt på alt SAS kunne løse annerledes. Derfor var dette en "once in a lifetime"-mulighet jeg ikke kunne takke nei til. Arbeidsmengden er ekstremt stor, læringskurven tøff, og SAS har noen reelle utfordringer som vi fikse, men jeg har ikke angret et sekund på valget mitt, sier Roald.

I første halvår i år tapte SAS 761 millioner svenske kroner - selv om de flyr flere passasjerer. For få uker siden skrev Dagens Industri at SAS igjen vurderer å selge bakketjenestene - SAS Ground Handling, som blant annet omfatter bagasjestuere, innsjekkings- og salgspersonell og administrasjonsfolk. Totalt dreier det seg om 5500 ansatte.

De ryktene ønsker ikke Eivind Roald å kommentere.

- Alle steiner skal snus
SAS sliter også med store pensjonsforpliktelser som må løses.

- Det eneste jeg kan si, er at vi jobber med en prosess knyttet til pensjonsordningen og er i konstruktiv dialog med fagforeningene. Jeg tror vi kan komme i mål på en god måte, sier Roald.

- Realiteten er imidlertid klar. Vi kan ikke basere oss på hjelp utenfra, og står nå overfor en indremedisinsjobb for å få SAS gjennom de tøffe tidene. Jeg er sikker på at SAS er et selskap med en fremtid, og at vi også i fremtiden skal kunne gi Norwegian ekstremt tøff konkurranse. Men vi må ikke gå i siloer. Alle i SAS må bidra til omstillingen og jobbe som ett team når vi nå snur alle steinene. Vi tjente verken penger i 2009, 2010, 2011 eller så langt i 2012, som betyr at vi ikke kan fortsette uten betydelige endringer, sier han.

- Får vi en mer dynamisk kostnadsbase, vil vi også om fem år være nummer 1 i det nordiske markedet. Men vi må også se på det som øker inntektene våre, vi kan ikke bare kutte. Dessuten må vi bli tydeligere på produktet vårt, understreker konserndirektøren.

 

- Ikke sidrumpa, men...
SAS har verken blitt sidrumpa, trege eller gammeldagse, understreker han. Men:

- På noen områder henger vi håpløst langt etter, og en av SAS´ største utfordringer er at vi må bli betydelig raskere til å gjennomføre planene våre. Jeg pleier å si det sånn: Når vi har vårt tredje prosjektmøte, har Norwegian allerede implementert det. Vi skal ha respekt for grundighet og kompromisser aldri på sikkerheten, men må legge frykten til side og ikke nødvendigvis ende opp med en Rolls Royce-utgave helt fra starten av. Det blir litt for perfeksjonistisk av og til, sier Eivind Roald.

Han peker på at SAS sin betydning i norsk infrastruktur er helt essensiell, noe man så når vekterstreiken rammet flyselskapene tidligere i år.

- Mange steder i Nord-Norge er man nødt til å reise med fly, vi har et stort samfunnsansvar, sier Roald. Han er oppgitt over Avinor og flygeledermangelen tidligere i sommer som kom på grunn av dårlig planlagt ferieavvikling.

- Det er noe fundamentalt galt med rammebetingelsene. Det er jo et paradoks at alle selskaper som er avhengig av flyselskapene tjener gode penger - bortsett fra flyselskapene selv. SAS er Avinors definitivt største kunde, da kan vi ikke akseptere at de driver slik de gjør i dag. Vi har både behov for flere Fast Tracks og lounger, men det går jo både vinter og vår! sukker Eivind Roald.

Lei "omtrentligsnakk" og dårlige rammebetingelser
Han er også oppgitt over Norwegians "omtrentligsnakk" i forhold til SAS:

- Igjen og igjen får vi høre at flyflåten vår er så gammel at vi ikke er konkurransedyktige. Løgn og fanteri. Det er ikke gjennomsnittsalderen på flykroppen som betyr noe, det er motoren som er avgjørende, og motorene bytter vi ut kontinuerlig slik at vi alltid har den nyeste teknologien, understreker han.

Nå håper Eivind Roald at SAS endelig kan få på plass Eurobonus i Norge.

- Bonusprogram får ikke prisene til å øke, det er sprøyt og svada. Det finnes ingen dokumentasjon noen steder i verden som tilsier at prisene vil gå opp. I alle land som har bonusprogrammer faller prisene i samme takt som de har gjort i Norge. I tillegg er det fastslått at forbudet er i strid med EØS-reglene, og jeg forventer at Norge forholder seg til dette. Eurobonus vil gjøre det lettere å differensiere kundeservicen vår, og gi kundene våre tilgang til alle SAS sine fordeler, sier han.

- Jeg er forundret over at Norwegian ikke respekterer SAS sin forretningsmodell og forsøker alt de kan for å stoppe oss. Det var som om vi skulle gått til norske myndigheter for å få et forbud mot at Norwegian bruker utenlandsk kabinbestning på sine flyvninger fra Malaga til Norge. Min oppfordring til Norwegian er: Vær tøff nok til å ta opp konkurransen på vanlige vilkår, ikke forsøk kontinuerlig å få særfordeler, sier Eivind Roald.

Neste år kommer Norwegian på banen med sin langdistansesatsing, i første omgang til New York og Bangkok.

- Hvordan tror du det kommer til å gå?

- Jeg er spent. Men jeg tror de får det til, også med 999 kroner én vei. Det finnes alltid kundegrupper som vil reise langt så bilig med Norwegian, og økt konkurranse skjerper jo oss også. Men SAS er ikke så mye dyrere på disse rutene - totalt sett har vi et bedre produkt, og hos oss er alt inkludert. Husk at det blir ikke 999 kroner når alle gebyrene er lagt til, så Norwegian skal få føle tøff konkurranse fra SAS. Vi skal ikke gi ved dørene! avslutter Roald.

Takker for framsnakking
Norwegian påpeker at flyselskapet tjener penger tross lave billettpriser.

- I motsetning tli SAS så tjener Norwegian penger og har råd til å tilby billige flybilletter. SAS på sin side pøser billigbilletter finansiert av skattebetalerne ut i markedet og skylder på oss for at de ikke tjener penger. Dette er en retorikk jeg tror de fleste gjennomskuer. Ellers er det jo bare å ta av seg hatten og takke Roald for at han framsnakker Norwegians billige flybilletter og moderne flypark i et intervju om SAS sine framtidsvisjoner, sier informasjonsjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian i en kommentar.

Les også: SAS har oversett gullgruve

- SAS-ledelsen arbeider febrilsk

Oppgang for SAS i august

- Det er alltid krise i flybransjen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.