Den siste tiden har oljeprisen skutt i taket igjen. Prisen på ett fat råolje fra Nordsjøen med levering i mars koster nå rundt 98 dollar, og mange venter at den vil bikke over 100 dollar i løpet av kort tid.

Norwegian bestemte seg denne uken for å innføre drivstofftillegg på alle flybilletter. Tillegget, som innføres fra og med 25. januar, vil ligge mellom 50 og 150 kroner. Innenriks og på storbyruter i Europa vil tillegget utgjøre 50 kroner. Ellers i Europa vil tillegget utgjøre 80 eller 100 kroner, mens den lengste ruten til Dubai får et oljepristillegg på 150 kroner.

Nyheten gjør at meglerhuset Pareto gjør helomvending i synet på Norwegian-aksjen. Pareto Securities oppgraderer Norwegian Air Shuttle fra salg til kjøp. Kursmålet høynes fra 62 til 136 kroner, noe som tilsvarere en oppjustering på over 119 prosent, melder nyhetsbyrået TDN Finans.

"Greed is good"
"Våre beregninger viser at Norwegian overkompenserer heftig sammenlignet med faktiske kostnader", heter det i analysen, som har tittelen "Greed is good and it may work". Meglerhuset påpeker at overkompensasjonen ventes å øke selskapets resultat.

Analytikerne Thomas Nielsen og Erik Hjulstrøm venter at SAS også vil innføre et drivstofftillegg, noe som de mener vil skape et bedret virksomhetsklima i Norden. Analytikerne peker imidlertid på at det ikke er sikkert at SAS vil følge etter Norwegian, skriver TDN Finans.

Må dekke inn merkostnader
- Når oljeprisen stiger og stiger vil vi jo måtte få dekket inn de merkostnadene på et tidspunkt. Det må vi vurdere. Det var vel omtrent på disse nivåene vi ser nå at vi innførte drivstofftilleggene forrige gang, men vi må også se an konkurranseforholdene, uttalte konsernsjef Bjørn Kjos til TDN Finans i forrige uke.

Kjos la til at Norwegian har sikret "en god del av drivstoffkostnadene sine".

Norwegian har ikke vært tilgjengelig for kommentar onsdag kveld.

<b>Norwegian jekker opp billettprisen</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.