Ikke helt GT og ikke helt E, men med ladbar hybrid av Golf viser Volkswagen det smarte ved dette konseptet.
I likhet med Mercedes S-klasse regnes også Volkswagen Golf av mange som den beste bilen i sin klasse.
Sammen med sin fetter Audi A3 er den først i kompaktklassen med kombinasjonen bensinmotor og elektrisk motor med batterier som kan lades.
Og oppskriften er den samme; en moderne bensinmotor med lavt volum og turbo som sørger for 150 hestekrefter, samt en elektrisk motor som alene yter 102 hestekrefter. Volkswagen summerer dette til 204 hestekrefter – nok til å hente frem GTE-bokstavene, som symboliserer slektskap med ikonet Golf GTI og dens dieselekvivalent GTD.
GTE er kjapp, men ingen GTI. De 200 kiloene ekstra hemmer den en del. Alle krefter går som på GTI til forhjulene, men den elektroniske differensialbremsen fungerer i denne bilen plettfritt og gjør understyring til et langt mindre problem enn man skulle tro.
Vekslingen mellom elektriske eller konvensjonell drift skjer nesten umerkbart og sømløst. En egen GTE-knapp kan trykkes inn for å få det maksimale ut av bilen. Da spisses også motorlyden til et tøffere nivå.
Som elbil er bilen heller ikke ueffen. Selvsagt kan man alltid ønske seg større rekkevidde, men det ville innebært større og tyngre batterier med de ulempene det medfører.
Også på lengre turer har hybriddrivlinjen sin misjon. Vi oppnådde ifølge kjørecomputeren en 50/50 fordeling mellom strøm og bensin på en tur på åtte mil, noe som må sies å være hyggelig, både med tanke på avgasser, men også på tiden det går mellom hver gang man må fylle tanken med bensin.
Derfor blir den et fint kompromiss for dem som ikke er så ensidig opptatt av GTI-egenskaper. For vi snakker tross alt om 150.000 kroner i avgiftskutt her.
Golf GTE har et mye mindre bagasjerom enn en vanlig Golf. Likevel er ikke Golfen helt fortapt på praktiske egenskaper. Den har til og med mulighet for tilhengerfeste, noe mange hybrider ikke har.
Denne muligheten skiller den fra den mer prestisjeorienterte slektningen fra Audi.
Golf GTE er en artig bil som kan kjøres billig om du passer på å lade den, men ettersom prisen er den samme som for en Audi A3 E-tron, skal man ikke være spesielt forfengelig for heller å velge den til samme pris.
Uansett har du snytt staten for engangsavgiften, og det er nok for mange tilfredsstillende i seg selv.
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.