Flyselskapet sliter med etterdønningene av finanskrisen, og plutselig kom noen skumle askeskyer fra en vulkan på Island sigende inn over norsk luftrom. Det skaper ytterligere økonomisk trøbbel for Norwegian.

Får askeregning på 100 mill.
- Hver dag flyene står stille på bakken taper Norwegian 9 til 10 millioner kroner. Vi regner med å få en regning på 100 millioner kroner som følge av vulkanasken, dette er inkludert kostnader for å ta hånd om strandede passasjerer og svekkelse i trafikken fremover. Det er fryktelig vanskelig å beregne dette, men det tar tid å få opp flytrafikken på normalt nivå igjen, sier Kjos.

Han har rast mot de internasjonale luftfartsmyndighetene fordi de satte så strenge flyrestriksjoner over Europa. Bjørn Kjos kunne ikke skjønne hvorfor man ikke fikk fly i forurensningsfrie soner over 35.000 fot.

Les:
- Flyforbud er meningsløst

Nå er det lempet på reglene, flytrafikken begynner å ta seg opp igjen i Europa og Kjos ser lyset i asketunnelen - selv om flytrafikken i dag igjen sto fast på Vestlandet: Flyplasser på Vestlandet stengt

Frykter "on and off"-trafikk
- Man vet jo aldri, men jeg tror vulkanen har tatt sitt siste pust for denne gang, og at vi snart kan fly som normalt igjen. Jeg kan ikke gå rundt og være redd for flere vulkanutbrudd og påfølgende problemer, men det verste som kan skje er tre-fire måneder med "on and off"-trafikk - særlig innenriks. Det gjør folk usikre, sier Bjørn Kjos.

Artikkelen fortsetter under videoen.

- Bra, Norwegian! Se video-intervju med flyanalytiker Hans Erik Jacobsen:

- Er du redd for at folk vil endre reisevaner som følge av vulkanutbruddet og vegre seg for å fly fremover?

- Nei, det er jeg ikke. Man snakket om faren for at folk kanskje ville fly mindre etter 11. september og SARS også, men flytrafikken tok seg ganske fort opp igjen til normalnivå. Det vil skje denne gangen også, mener Kjos bestemt.

- Liker aldri å tape penger
Norwegian taper mindre penger enn ventet i første kvartal, som tradisjonelt er et svakt kvartal for selskapet.

- Jeg liker aldri å tape penger, men vi måtte forvente røde tall i første kvartal. Vi har hatt en kraftig passasjer- og produksjonsvekst og har klart å kutte kostnadene våre - derfor må jeg si meg fornøyd med kvartalsresultatet, sier Bjørn Kjos.

Les også:
Finanskrise for Kjos

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.