- Det er bra at vi kan drive i Barentshavet på en god og trygg måte. Det sa olje- og energiminister Tord Lien da han klokken 09.30 landet på helikopterdekket på Goliatplattformen sammen med representanter fra oljkeselskapet.
Mer enn to år forsinket og med en kostnadssprekk på over 50 prosent ble oljefeltet Goliat nordvest av Hammerfest offisielt åpnet av olje- og energiministeren Tord Lien ute på plattformen i Barentshavet mandag formiddag.
Lien fløy mandag morgen ut med helikopter til plattformen og holdt en improvisert pressekonferanse på helikopterdekket, der journalister fra NRK, TV2, NTB og andre medier allerede var fløyet ut og ventet på at Lien skulle foreta den offisielle åpningen av plattformen.
- Det er alltid artig å være offshore, sa Lien ikledd orange overlevelsesdrakt mens han ble vist rundt på dekket.
I helikopteret med Lien kom også ordfører Alf E. Jacobsen i Hammerfest kommune, som nå er både gass- og oljehovedstad i nord.
- Dette har vi ventet på lenge. Det er en historisk dag, sa Jacobsen da han kom ut av helikopteret.
To år forsinket
Dagens offisielle åpning skjer en måned etter at den første oljeproduksjonen på plattformen startet opp i midten av mars i år, 16 år etter at oljefunnet ute på Tromsøflaket ble påvist og sju år etter at Stortinget vedtok byggestart.
Goliat har vært rammet av tekniske problemer med plattformen og tre dødsfall på verftet i Sør-Korea. Forsinkelsene har ført til en kostnadssprekk på mer enn 16 milliarder kroner. Kostnadene har på sju år økt fra 31,9 til 48,6 milliarder kroner, en kostnadssprekk på over 50 prosent.
Fra helikopterdekket ble Lien og hans følge vist rundt på vinteriserte plattformen, som er tilpasset de tøffe værforholdene i Barentshavet. De ble tatt imot av kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff i ENI, som har arbeidet med Goliat-plattformen siden den ble vedtatt bygget i 2009.
- Det er en historisk dag. Det er den første oljen som produseres i Barentshavet. Det har vært boret i Barentshavet siden 80-tallet. Det har vært en lang maraton. Nå er vi endelig her. Nå er vi igang, sier Wulff mens Lien blir vist rundt på plattformen.
Alvorlig kritikk
Den runde Goliat-plattformen ankom Hammerfest for et år siden og ble tauet ut på feltet 85 kilometer nordvest av Hammerfest for å starte produksjon på sensommeren i fjor.
Alvorlige feil på det elektriske anlegget og andre feil førte til alvorlig kritikk fra Petroleumstilsynet og enda flere utsettelser før Eni i februar fikk godkjennelse til å ta i bruk plattformen og i midten av mars i år startet opp oljeproduksjonen på feltet.
Enrico Cigolani fra toppledelsen i Eni og Italias ambassadør i Norge, Giorgio Novello, skal holde taler under lunsjen.
Med dagens oljepris er det usikkert om oljefeltet er lønnsomt for oljeselskapene, og om oljeproduksjonen vil gi skatteinntekt til staten. Både regjering og Storting omtalte Goliat som «marginalt lønnsomt» da de i 2009 vedtok utbygging av feltet, før prosjektet ble rammet av milliardsprekken.
Usikker fortjeneste
Rystad Energi opplyste for et år siden at Goliat-feltet trenger en oljepris på 95 dollar for å gå med overskudd. Ifølge kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff i Eni vil Goliat være lønnsomt med en oljepris på under 50 dollar.
Mens miljøbevegelsen nylig kritiserte Eni får utslipp av kjemikalier fra Goliat-plattformen, ser mange nordnorske politikere Goliat som det endelige beviset på at det norske oljeeventyret har kommet til Nord-Norge og skal føre til videre oljeaktivitet i nord.
Goliat-utbyggingen har allerede gitt nordnorske bedrifter leveranser på til en verdi av 1,3 milliarder kroner, ifølge en fersk undersøkelse fra forskningsselskapet Norut. Ifølge Eni fører Goliat til en direkte og indirekte sysselsetting i Nord-Norge på om lag 450 personer.
Fakta Goliat
- Goliat er det første oljefelt som settes i drift i Barentshavet. Er ifølge operatør ENI verdens nordligste offshore oljefelt i drift.
- Funn påvist i år 2000 på Tromsø-flaket, 85 kilometer nordvest av Hammerfest. Forventet driftstid er 15 år, med en produksjon på rundt 100.000 fat olje per dag.
- ENI er operatør og har 65 prosent eierandel, mens Statoil eier 35 prosent.
- Tre arbeidere ved Hyundai-verftet i Sør-Korea døde under arbeid med Goliat-plattformen.
- Plattformen er mer enn to år forsinket og kostnadene har økt med over 50 prosent siden Stortinget vedtok utbygging i 2009, fra 31,9 til minst 48,6 milliarder kroner.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.