Tynget av gjeld i et bunnskrapt marked er riggselskapene kanskje dem som er hardest rammet av oljesmellen. Etter en supersykel og byggeboom, har aktiviteten avtatt siden 2013. Dette har igjen blitt forsterket av en oljepris som først falt fra 100 til 60 dollar fatet, for så å halvere seg ytteligere.

Det var derfor et presset panel av riggtopper som inntok scenen på DNBs olje- og shippingkonferanse i Oslo onsdag ettermiddag.

«Trengte en liten krise»

Analytiker Martin Huseby Karlsen i DNB Markets ville gjerne vite om tidene hadde vært altfor gode, og om det var for mye «fett» i sektoren.

- Svaret er ja, vi har hatt for mye fett. Jeg tror vi trengte en liten krise for få dette ut, og for å etablere et kostnadsnivå som er sunnere på lengre sikt, sier toppsjef Bjørnar Iversen i Songa Offshore.

Mens man for kun år siden kunne oppnå dagrater på over 600.000 dollar på norsk sokkel, sperret markedet opp øynene da Odfjell Drilling inngikk kontrakter på 300.000 dollar dagen i 2014. I dag er man heldig om man får det halve.

Fred Olsen Energy-finansdirektør Ivar Brandvold.
Fred Olsen Energy-finansdirektør Ivar Brandvold.
- Ratene vi har sett i det siste er overlevelsesrater, det har ingenting med business å gjøre, sier Fred. Olsen Energy-topp Ivar Brandvold.

Oljeselskapenes oppbremsning har sendt rigger inn  i norske fjorder og mannskap inn i ledighetskøen. Samtidig kutter riggselskapene til beinet. Songa Offshore-sjefen tror det er rom for mer.

- Jeg ser ytterligere kostnadsreduksjoner, både i hvordan vi jobber sammen, og i verdikjeden, sier Iversen.

Tror de største kuttene er gjort

Finansdirektør Ivar Brandvold i Fred. Olsen Energy har sendt riggen «Bredford Dolphin» i opplag og har måtte la «mange flinke folk» gå. Han er enig i at riggboomen har skapt både ineffektivitet og for høye priser, men tror de største kuttene ligger bak oss.

- Vi er i dag på et bærekraftig nivå, som vi også kan opprettholde i fremtiden. Jeg tror de største kuttene er over, sier Brandvold.

Riggselskapet Awilco Drilling, som er aktiv på britisk side i Nordsjøen, har valgt å holde sine ledige rigger med bemanning.

Jon Oliver Bryce i Awilco Drilling.
Jon Oliver Bryce i Awilco Drilling.
Toppsjef Jon Oliver Bryce påpeker at dét koster, men at såkalte varmtlagrede rigger vil stille først i køen den dagen markedet snur. Awilco-sjefen har imidlertid gjort ulike kutt i produksjonsbonuser og øvrige kompensasjoner.

- Vi må beholde kjernekompetansen for å holde riggen attraktiv, så det er litt Catch-22, sier Bryce.

25 rigger i opplag

Hittil er 25 rigger ledige eller lagt i opplag på sokkelen. Samtlige riggtopper er enige om at kapasiteten på tilbudssiden må ned. Spørsmålet flere stiller seg er hvor mange som vil gjennomføre de pliktige periodiske undersøkelsene (SPS) som gjøres hvert femte år. Disse beløper seg fort til 50-150 millioner dollar.

I 2018 vil 15 rigger på norsk sokkel måtte gjennomføre en slik undersøkelse, påpeker Odfjell Drillings finansdirektør Atle Sæbø.

Finansdirektør Atle Sæbø i Odjell Drilling.
Finansdirektør Atle Sæbø i Odjell Drilling.
- Det vi selvsagt være vanskelig å bringe en rigg igjennom SPS uten en langsiktig kontrakt i den andre enden, sier Sæbø.

Han støttes av Bryce i Awilco, som mener at eldre rigger som lagres «kaldt», ubemannet i opplag, i praksis aldri vil komme tilbake i markedet.

Ingen av toppene tør spå når markedet kommer tilbake, men påpeker at når det først kommer vil nordsjøriggene for harde farvann merke det først. Ultradypsvann-enhetene vil fortsatt slite, mener de.

Spår forsiktig bedring

DNB-analytiker Martin Huseby Karlsen vil vite om det er andre ting enn en bedring oljeprisen som vil sette fart på aktiviteten igjen.

Brandvold påpeker at oljeselskapene er smarte og vurderer det lange bildet for utvikling av sine porteføljer.

- Oljeprisen garantert. Den politiske risikoen og usikkerheten i verden også. Den økte usikkerheten, og hvem som faktisk vil være sving-produsenten (i oljemarkedet, red.anm), der enkelte tror det vil være skiferoljeprodusentene i USA og andre mener Midt-østen, gjenstår å se. Det samme gjør hvordan oljeselskapene reagerer på denne usikkerheten. Jeg tror vi vil se en relativ forsiktig bedring, avhengig av hvordan dette utvikler seg i de ulike regionene, sier finansdirektøren.

Følg markedet på DN Investor

Les også:
Analytikerne om Subsea 7-resultatet - Fantastisk sterk

IEA-sjef: To grunner til at Norge vil klare seg bedre enn ventet

Statoil får mulighet til å lete etter olje utenfor Irland (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

SE DN Tv: Bilmessens lekrestez
Bilmessens lekreste
Ingen skal si at DS ikke lager lekre biler. Denne er i tillegg elektrisk.
00:33
Publisert: