Som følge av oljenedturen legger flyselskapet SAS ned direkteruten mellom Stavanger og Houston i USA.
Tirsdagens nyhet kommer omlag ett år etter lanseringen 20. august i fjor.
Direkteruten var opprinnelig ment for reisende i oljebransjen mellom den norske vestkysten og den amerikanske oljebyen. Få dager etter oppstarten raste oljeprisen under 100 dollar fatet.
Det var E24 som omtalte nyheten først tirsdag morgen, og informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS bekrefter nyheten overfor DN. Ruten betjenes for siste gang med ankomst i Stavanger den 24. oktober, opplyser han.
- Det er ikke med lett hjerte at vi avslutter ruten. Avgjørelsen ble tatt i løpet av de siste dagene, vedgår Johansen.
Flytter flyet
I dag flys «oljeruten» seks dager i uken med et innleid fly, innredet med 44 seter i businessklasse.
SAS har leid flyet, med mannskap, til sommeren 2017. Dette flyttes nå til København, hvor det vil gå til og fra New York.
- Der har vi sett at det er et behov for en ekstra avgang om kvelden, sier Johansen.
Han viser for øvrig til at ruten mellom Stavanger og Houston ble opprettet som følge av «et sterkt ønske fra næringslivet knyttet opp til oljenæringen».
- Men fallet i oljeprisen og lavere aktivitet i sektoren har slått direkte inn på ruten. Og nå ser nedgangen ut til å vare en tid, sier informasjonssjefen.
Han legger ikke skjul på at selskapet har tapt penger på ruten. Senest i forrige uke avslørte SAS-sjef Rickard Gustafson til DN at det «innen kort tid» ville bli tatt en avgjørelse.
- Vi er avhengig av at store kunder i oljebransjen vil binde seg til å kjøpe et visst antall billetter, ellers er vi tvunget til å gjøre noe, sa Gustafson til DN.
Ifølge Johansen vil SAS fremover forsterke kapasiteten mellom Stavanger og København med et større fly.
Flere kutter
SAS er ikke alene om å kutte i Svanger.
Oljeprisen har det siste året mer enn halverte seg i en periode med allerede fallende aktivitet på norsk sokkel. Oppsigelsene har rullet inn over bransjen, og ringvirkningene i Stavanger har blitt stadig tydeligere.
Tidligere i sommer skrev DN at passasjertrafikken ved Sola falt i årets første halvdel med 4,3 prosent fra samme periode året før.
- Sier et av de store oljeselskapene noe om innsparinger på fredag, merker vi det på flyplassen på mandag, sa lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen til DN i midten av august.
Lorentzen kunne fortelle at oljenedturen merkes særlig gjennom en lavere gjennomsnittspris blant bedriftskundene. Samme uke ble det kjent at det tyske selskapet Lufthansa legger ned sin rute mellom Stavanger og Frankfurt.
I mai kunngjorde også Air France at de dropper ruten mellom Stavanger og Paris.
- All aktivitet på flyplassen speiler aktiviteten i regionen veldig tett, sa Lorentzen til DN.
Les også:
Frykt og handlingslammelse i Kina – inndrar 1350 mrd. kroner
- Mange er i overkant pessimistiske
Se DNtv: Oljeingeniører mistet jobben. Nå selger de sykler for 80.000 kr stk.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.