Bjørn Kjos og flyselskapet Norwegian har bestilt 222 nye fly fra Boeing og Airbus, og har sikret seg opsjon på ytterligere 150 fly.
Listeprisen på flyene er 127 milliarder kroner, men ifølge flyanalytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities får flyselskapet trolig en rabatt på 40-50 prosent på denne prisen.
LES: Norwegian kjøper fly for 127 mrd
Angriper Easyjet og Ryanair
Analytikeren mener Norwegian nå angriper de andre billigflyselskapene.
- Dette er fly for kortruter i Europa. Norwegian går nå mer i kamp med Easyjet og Ryanair, men vil fortsatt være lillebror. Og om SAS' fremtid var tøff tidligere, så..., sier Sivertsen til DN.no og lar setningen henge i luften.
Lavere kostnader
Han sier det er viktig å være klar over at flykjøpet rulleres utover en god del år, og ser ut til å være i tråd med Norwegians strategi om å eie fly i syv år før de selges eller leies ut. Likevel ser det ut som Norwegian er i ferd med å doble flåten sin - og det har mye å si for selskapets kostnader.
- Organisasjonen i Norwegian kan håndtere en betydelig større flåte enn selskapet har i dag. Når størrelsen på flåten øker, bli kostnadene for hver flygning lavere, sier Sivertsen.
- Det blir en voldsom konsolidering
Analytiker Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities tror på en konsolidering av den europeiske flybransjen.
- Det blir en voldsom konsolidering hvor det kommer til å bli langt færre, men større selskaper. Norwegian har mål om å være ett av de som skal være dominerende i fremtiden. Da er det naturlig at de sikter høyt og bestiller nye fly. Det gir dem også naturligvis en skalafordel. Den eneste måten å vinne på er å holde kostnadene nede, sier Jacobsen til nyhetsbyrået TDN Finans.
Han mener at Norwegians større flåte og lavere enhetskostnader åpenbart er negativt for deres konkurrenter.
- For SAS og andre aktører er dette negativt. Dette gir Norwegian en ytterligere kostnadsfordel gjennom helt nye fly og en såpass stor flyflåte, sier Jacobsen.
SAS: Definitivt en stor ordre
- Vi registrerer dette. Det er definitivt en stor ordre som også går langt fram i tid. Det er blitt mer og mer vanlig å inngå slike langsiktige ordre. Flyfabrikantene har andre betingelser for dette i dag enn de hadde for bare ti år siden, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til NTB.
Han legger til at også SAS har inne en bestilling på den nye Airbus320neo, som utgjør en stor del av bestillingen til Norwegian.
- Flyet anses å ha den mest miljøvennlige teknologien. Det har SAS også klart for leveranse i 2016 og har bestilt 30 fly, sier Johansen.
LES: Norwegian kjøper fly for 127 mrd
<b>Analytikere tror Norwegian unngår emisjon</b>
Norwegian holder pressekonferanse klokken 10. DN.no er på plass og gir deg en fyldig dekning av flyselskapets enorme flykjøp.
LES OGSÅ: Norwegian får uventet hjelp
<b>- Dreamliner gir oss forsprang</b>
HISTORIEN OM NORWEGIAN: - Jeg kom baklengs inn i denne businessen her (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.