- Det er svært sannsynlig at vi ikke vil få tilbakebetalt våre investeringer i AIG, GM og Chrysler, sa USAs finansminister Timothy Geithner i en høring i Kongressens tilsynspanel for redningsprogrammet TARP (Troubled Asset Releif Programme) torsdag.

Ifølge Bloomberg News melder myndighetenes regnskapskontor torsdag at amerikanske skattebetalere vil tape rundt 30,4 milliarder dollar av nødhjelpen til bilindustrien, mens det er ventet at tapene på AIG også vil bli på 30,4 milliarder dollar.

I et brev til tilsynskomiteen onsdag skrev Geithner at han vil utvide det omstridte programmet på totalt 700 milliarder dollar til oktober 2010.

TARP-programmet skal i tiden som kommer bli brukt til å hindre tvangssalg av boliger, lån til mindre bedrifter og til å sette fart i kredittmarkedene slik at utlånene øker.

Ifølge Geithners brev regner myndighetene med å tape rundt 42 milliarder dollar av de totalt 364 milliarder dollarene som er gitt i regnskapsåret 2009, som ble avsluttet 30. september.

I en rapport som Kongressens tilsynskomité la frem onsdag skriver komiteen at TARP-programmet forhindret en finansiell kollaps, men ikke har oppnådd andre målsetninger om å hjelpe resten av økonomien, som for eksempel at bankene øker sine utlån eller få ned antalll tvangssalg av boliger, melder CNNMoney.

Forhindret totalkollaps
Forsikringsgiganten AIG reddet av amerikanske myndigheter da finanskrisen slo til i september ifjor. Selskapet var "too big to fail". Myndighetene fryktet at hele det finansielle systemet ville kollapse dersom en institusjon av AIGs størrelse gikk overende.

Geithner var selv en av arkitektene bak redningsaksjonen. Da forsikringsgiganten ble reddet, var Geithner sjef for USAs sentralbank Federal Reserves' New York-avdeling.

Les mer: - Vi hadde bare teip og hyssing

Senere har myndighetene spyttet inn eventyrlige 182 milliarder dollar for å holde liv i AIG. Selskapet havnet i store problemer etter at verdien av enorme mengder av såkalte råtne verdipapirer falt som steiner da krisen slo til. De massive støttetiltakene fra myndighetene har ført til at amerikanske skattebetalere i praksis er hovedaksjonærer i AIG. Myndighetene eier nemlig 80 prosent av selskapet.

Amerikanske myndigheter pumpet inn rundt 30 milliarder dollar inn i GM frem til selskapet gikk konkurs før sommeren i år.

GM søkte 1. juni om konkursbeskyttelse etter å ha kommet fram til avtaler med de ansatte og flesteparten av de større kreditorene om en redningsplan. «Nye General Motors» ble lansert i midten av juli.

Les også: Dette er "nye" GM (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.