Statoil har et etterslep på 34.400 timers vedlikehold av sikkerhetskritisk utstyr. Petroleumstilsynet følger Statoil nøye.

Les også: Statoil mangler 34.400 timer sikkerhetskritisk vedlikehold

- Vi er kjent med at Statoil har en utfordring når det gjelder styring av vedlikehold generelt og til sikkerhetskritisk utstyr spesielt. Statoil har presentert disse faktaene for oss, senest i et møte 24. august i år hvor dette ble gjennomgått. Dette er en sak vi ser Statoil har en utfordring med å håndtere, sier pressetalsmann Ole-Johan Faret i Petroleumstilsynet til DN.no.

- Dette er et problem som har vokst etter fusjonen. Når man skal endre måten å drive hver innretning på er vedlikehold et område hvor vi har registrert en forverring. Problemet med etterslep har økt betraktelig etter at selskapene slo seg sammen, sier pressetalsmann Ole-Johan Faret.

- Fra vårt ståsted er god vedlikeholdsstyring en forutsetning for sikker drift. Men antall timer eller saker er ingen sikker indikasjon på sikkerhetsnivået. Det viser at man har en utfordring, men man kan ikke konkludere med at sikkerhetsnivået er lavt. Det som er viktig for Ptil og som vi har utfordret Statoil på er hva konsekvensen er på at vedlikeholdet er utsatt på plattform- eller utstyrsnivå.

Faret forklarer at hvis man vet om en ventil hvor det skulle vært utført vedlikehold, så er det viktig at man vurderer risikoen ved at vedlikeholdet blir utsatt og ser på om det er noe man kan gjøre for å redusere risikoen inntil vedlikeholdet er utført. Det kan være ved å bruke ventilen mindre, overvåke den oftere og så videre.

- Det er viktig at man har full styring på konsekvensen av etterslepet, da kan man redusere risikoen, sier han.

Manglende og feil vedlikehold er en medvirkende årsak til storulykker i oljenæringen. Petroleumstilsynet har i flere år arbeidet for at oljeselskapenes vedlikeholdsstyring skal bedre seg. En gjennomgang Ptil gjorde av de største operatørenes vedlikeholdsstyring så langt tilbake som i 2004 og og tilsyn med flere aktører i perioden 2005-2007 avdekket omfattende svikt.

- Vedlikehold er en utfordring for hele industrien. På mange innretninger og blant flere selskaper er det et stort etterslep og mange har en utfordring med å dokumentere at de har full styring. Som tilsyn er vi en pådriver for å få selskapene til å dokumentere at de har full kontroll på vedlikehold, sier Faret.

Les også: Slik kan Norge melke sokkelen

<b>Flatt batteri satte verden på hodet</b>
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.