Etter to år uten nesten noe aktivitet, har riggelskapene for alvor begynt å fylle opp ordrebøkene hos asiatiske verft.
- Vi har sett at det har vært mye aktivitet innenfor riggordrer, etter at det har vært rolig et par år. Siden 2008 hadde det inntil nylig ikke vært noen nye ordrer på flytere, sier Fondsfinans-analytiker Ole André Hagen til DN.no.
John Fredriksens riggselskap Seadrill har lagt inn store bestillinger, og Øystein Stray Spetalens Standard Drilling er foreløpig sist ute med riggbestilling i dag.
Les også: Tror på ny riggboom
- Ser ikke spesielt billige ut
Fredriksen har bestilt både boreskip og oppjekkbare borerigger (jackups), mens Spetalen bare har lagt inn ordre på sistnevnte.
- Jackupene ser ikke spesielt billige ut. De ligger stort sett på 180-200 millioner dollar per rigg, som er på nivå med prisingen i forrige syklus, sier Hagen, og legger til:
- Regnestykkene ser ikke så fantastiske ut på dagrater på 130.000 til 150.000. For å rettferdiggjøre investeringen må man se en oppgang i ratene.
Han synes derimot at det er en god idé å heller bestille de dyrere flytende boreriggene, som nå ligger på 600 millioner dollar per rigg. Disse er vesentlig billigere enn i forrige boom.
- Dette virker meget attraktivt, sier Hagen.
Foretrekker flytere
Tar man utgangspunkt i en dagrate på 130.000-150.000 for jackups, og en byggekost på rundt 200 millioner dollar får man en avkastning på investert kapital (ROCE) på 8-11 prosent.
Gjør man det samme regnestykket på flytere, får man en ROCE på 12 prosent.
- Det er enklere å bestille en jackup enn en flyter nå for rigg-selskapene. Men har man finansiell løftevne ville jeg foretrukket å bestilt en flyter, sier han.
Ikke i en kreditt boom
Forrige syklus toppet seg i 2008, etter tre år med kraftig boom. Fra 2005 dukket de spekulative riggelskapene opp som paddehatter, og de aller fleste greide å sikre seg finansiering.
Mange av disse gikk på sviende tap da de fikk markedet mot seg i 2008. Hagen frykter ingen reprise.
- Vi er ikke i en "kredittboom" nå, som i 2007, sier han.
Går til plan B
Mange av de store riggaktørene har ligget på vent for å plukke opp mindre selskapet i økonomisk trøbbel. Håpet har vært å sikre seg nye rigger til en billig penge.
- Vi vet at de store, etablerte spillerne er klare til å agere fordi de sliter med en for gammel flåte. Strategien deres har vært å vente på at noen av de nystartede riggselskapene skal komme i finansielle problemer, noe som i liten grad har skjedd, sier Hagen.
Han tror derfor at selskapene nå er i ferd med å iverksette plan B, som blir å bestille nye enheter til en fortsatt gunstig pris.
- Jeg tror at vi kan se mer spekulativ aktivitet fremover, og startskuddet har absolutt gått.
Les også:
Slutt på riggtørken (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.