Både de store internasjonale konkurrentene og de regionale lavprisflyselskapene kommer bedre ut av aske-krisen enn SAS, sier luftfartseksperten Ole Kirchert Christensen, som er direktør for Travelbroker, til borsen.dk.

Han peker på at SAS har sitt eget selskap til å håndtere bagasje og ulike service-typer på flyplassene. Lavprisflyselskapene kjøper seg derimot den slags service.

Det betyr at SAS går glipp av enda flere inntekter enn lavpriskonkurrentene når flyene må stå på bakken.

- SAS har ground services både i Skandinavia og på Heathrow, så akkurat nå tjener de verken penger i luften eller på bakken, sier Travelbroker-direktøren.

Åpent luftrom inntil videre, men...
Selv om nesten hele det norske luftrommet i dag ble åpnet for flytrafikk igjen, har det skandinaviske luftrommet vært stengt i lengre tid enn nede i Europa. Det øker presset på SAS.

- Sammenlignet med Lufthansa og KLM har alle SAS´ datterselskaper, Air Greenland og Estonian Air og Blue 1, vært grounded. Alle SAS´ selskaper er rammet, sier Ole Kirchert Christensen.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS legger ikke skjul på at SAS taper mye penger når flyene må stå på bakken, men i dag var han optimist, siden nesten hele det norske luftrommet igjen ble åpnet for flytrafikk.

Han regner med at 200 av normalt 260 innenriksflyvninger med SAS vil bli gjennomført i løpet av mandagen, sa han til DN.no tidligere i dag.

Les også:
Disse flyene går i dag

Flytrafikk nesten overalt (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.