Tre flygiganter, Air France KLM, Lufthansa og British Airways, er i ferd med å dele det europeiske markedet mellom seg, skriver Dagens Næringsliv.

Mens SAS må fri til flere beilere i håp om en budkamp, da selskapet ikke har all verden å tilby en mulig beiler, går erkerival Norwegian en uviss fremtid i møte, ifølge den anerkjente svenske flyanalytikeren Anders Lidman, som leder analyselskapet Aeropol.

Lidman beskriver de nye gigantene som nå er i ferd med å ta form, som interkontinentale mammafigurer, med en flokk med datterselskaper spredd rundt i alle regioner.

Konkursskred
Anders Lidman tror det blir et skred av nye konkurser i luftfarten i 2009. Ifjor gikk over 30 flyselskaper i verden konkurs.

- Dette blir det verste året for luftfarten. Og Europa er et mørkt kapittel, sier han.

Nytt initiativ
- Jeg kan ikke se at SAS skal kunne overleve alene. De har ikke pengene, sier Lidman til DN.

Ifølge både financial Times og tyske medier kan Lufthansa komme til å gjøre et nytt initiativ overfor SAS etter at konkurrenten Air France KLM nå har festet grepet om Alitalia.

Les også: - Lufthansa overtar SAS

- Det er en konsolideringsprosess som pågår. Alle de viktigste flyselskapene deltar. Men det er iikke bare spørsmål om størrelse, det handler også om lønnsomhet, sier Europa-sjef Karsten Benz i Lufthansa.

Setter spørsmålstegn

Anders Lidman mener samtidig at Norwegian går en uviss fremtid i møte. Han mener selskapet ikke er konstruert på en måte som gjør det enkelt å ta del i konsolideringen og oppkjøpsbølgen.

- Jeg setter et spørsmålstegn ved hvordan det skal gå med dem, sier Lidman.

- En ting jeg har lært meg, er aldri å utelukke noe. Hele systemet er i endring, alt kan skje. I løpet av kort tid kan vi skru om systemet. Det er vi som ikke har prioritert å gjøre det, sier toppsjef og storaksjonær Bjørn Kjos i Norwegian til DN.

Hva tror du vil være den beste løsningen for SAS og Norwegian?(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.