- Det er for billig å fly. Norwegian har lurt nordmenn til å tro at unormalt billige flybilletter er den nye standarden, sa konserndirektør Eivind Roald i SAS til DN.no tidligere i høst.
I dag innrømmet SAS-toppsjef Rickard Gustafson at dette er en sannhet SAS er nødt til å leve med:
- Vi må se sannheten i hvitøyet og tilpasse oss de billettprisene som er i markedet i dag. SAS kan ikke styre prisene opp, vi må konkurrere på de premissene som finnes, sa Gustafson til DN.no i etterkant av dagens telefonkonferanse.
Dermed må SAS kutte kostnader for å kunne tilby konkurransedyktige priser og fortsatt være lønnsomme.
SAS presenterte i dag alle detaljene i den omfattende kriseplanen som skal redde SAS: Her er detaljene i SAS´ kriseplan
Flyselskapet Widerøe og SAS Ground Handling skal selges, SAS sentraliserer administrasjonen, og ansatte må ta et lønnskutt på 12 prosent i gjennomsnitt, jobbe mer og tåle endringer i pensjonsordningen sin. Selv går SAS-sjefen ned 20 prosent - to millioner svenske kroner.
- Radikale endringer må til
- Det har vært tøft og vi ber om mye fra våre ansatte, men jeg tror vi skal kunne løse dette, for alle brenner for SAS og vil at selskapet skal komme seg gjennom denne prosessen på en god måte, sier Rickard Gustafson til DN.no.
- Radikale endringer må til, men det er helt nødvendig. SAS har ikke tjent penger på mange år. Det må vi gjøre for å overleve. Gjennomfører vi denne planen nå, har vi gode forutsetninger for å tjene penger. Vi tjente en halv milliard svenske kroner i tredje kvartal og hadde svært bra lønnsomhet i sommer - og jeg er sikker på at SAS fortsatt skal være en viktig brikke i Skandinavia fremover, legger han til.
De neste dagene blir knalltøffe:
SAS har 35 fagforeninger og én uke på seg på å komme til enighet. For på søndag setter styret i SAS seg ned for å iverksette kriseplanen.
- Det blir mye jobb og lite søvn på deg fremover?
- Vi har mye å gjøre, men dette er ingen enmannsjobb og jeg har svært dyktige medarbeidere rundt meg. Dette skal vi løse, gjentar SAS-sjefen.
- En selvfølge å gå ned i lønn
Han avviser at han ble presset til å gå ned i lønn.
- Naturligvis skal jeg ta mitt ansvar og ta lønnskutt, jeg også. Dét var på min agenda helt fra starten av. Jeg har ikke blitt påvirket av lederlønnsdiskusjonen i det hele tatt og følte meg slett ikke tvunget til å gå ned i lønn. For meg var det en selvfølge å gjøre det. Men jeg må jo si at den diskusjonen som har vært i Norge, der min lederlønn ble sammenlignet med lønnen til en eier i et annet flyselskap (Norwegian-sjef Bjørn Kjos, red.anm.), har vært merkelig. For det er ikke sammenlignbart, sier han.
Skulle gjerne beholdt Widerøe, men...
Det mange kanskje ble mest overrasket over i dag, var at SAS går inn for å selge flyselskapet Widerøe, som SAS tjener gode penger på.
- Widerøe er en del av SAS´ kjernevirksomhet. Er dette salget et tegn på SAS befinner seg i en desperat situasjon?
- Jeg vil ikke kalle det desperasjon, men jeg skal være så ærlig å si at vi gjerne skulle ha beholdt Widerøe hvis forutsetningene var annerledes. Men for å styrke likviditeten vår, var dette et helt nødvendig skritt å gå til, sier Rickard Gustafson.
Les også: - Hinsides lederlønninger i SAS
SAS har 35 fagforeninger: Har én uke på seg til å komme til enighet (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.