- Jeg ble dratt inn i et mørkt rom, alene med de fire-fem øverste lederne for SAS, gitt en ferdig formulert avtale og en penn. Dette var en helt ekstrem situasjon og et åpenbart ultimatum. Jeg har aldri opplevd maken, sa lederen i de norske flyvernes forening (NSF), Jens Lippestad til E24 etter at gårsdagens forhandlinger var i boks.

- Det er ikke det vakreste som har skjedd i skandinavisk arbeidsliv, dette her, sa han til pressen utenfor SAS-hovedkvarteret i København.

Alle de åtte fagforeningene ble til slutt enige med ledelsen - og SAS unngår dermed konkurs. Flere av fagforeningslederne ga klart uttrykk til at de ble presset til å gå med på avtalen for å redde arbeidsplassene sine og har kritisert den brutale prosessen.

- Nå som de iverksetter kriseplanen kan SAS forberede seg på en synkende kundetilfredshet og lojalitet. Dette vil til syvende og sist påvirke lønnsomheten til flyselskapet i ytterligere negativ retning. Det kan være at vi med 4Excellence Next Generation ser konturene av siste generasjon SAS, sier førsteamanuensis Line Lervik Olsen ved Institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI til DN.no.

- Det vil ta lang tid å bygge opp tilliten mellom SAS-ledelsen og de ansatte igjen - hvis det i det hele tatt lar seg gjøre, legger hun til.

- Mismatch
- Den ovenfra-og-ned-holdningen som ledelsen har vist i denne forhandlingsprosessen rammer naturligvis de ansattes lojalitet til selskapet. Arbeidsmiljøet vil bli betydelig verre, og det vil også påvirke produktiviteten. Ansatte som blir tvunget til lønnskutt og økt arbeidstid blir utslitte og lite motiverte for jobben de skal gjøre. At toppsjefen "går foran med et godt eksempel" og kutter lønnen sin fra 10 til 8 millioner er helt irrelevant, sier Line Lervik Olsen.

- Det blir en enorm mismatch mellom det de ansatte må gi og det de får igjen. SAS må regne med stor misnøye fremover, også fra kundene som vil merke den dårlige stemningen, sier hun.

I 1985 skrev SAS´ tidligere toppsjef Jan - også kjent som Janne - Carlzon boken "Riv pyramidene".

- I boken lanserte han ideen om å "rive pyramidene" i servicebedrifter for å sette alle ressurser i bedriften inn på å styrke møtet mellom kunden og den ansatte for å realisere best mulig kvalitet i sannhetens øyeblikk. Jan Carlzon snakket varmt om flate organisasjoner, desentralisering og delegering av beslutningsmyndighet som nødvendige forutsetninger for å bygge et godt serviceklima - en nødvendighet for å skape lønnsomhet gjennom god servicekvalitet, kundetilfredshet og kundelojalitet, forteller BI-forskeren.

Paradoksalt nok ser det nå ut til at SAS er i ferd med å bryte sine egne prinsipper i febrilske forsøk på å redde selskapet fra konkurs, peker hun på.

- Når vi ser hvilke tiltak som skal iverksettes i kriseplanen, ser vi at SAS nærmest systematisk bryter samtlige forutsetninger for å bygge et konkurransedyktig flyselskap gjennom et godt serviceklima, sier Line Lervik Olsen.

 

- Bra for Widerøe å bli solgt
Hun mener Widerøe bør prise seg lykkelige hvis de blir solgt ut:

- En lykkelig skilsmisse fra SAS hvor motiverte ansatte overtar, kan sprøyte ny energi inn i selskapet og booste kundenes tilfredshet med og lojalitet til selskapet. SAS vil oppleve at kundetilfredsheten deres vil synke som resultat av kriseplanen, sier hun.

Hun understreker at SAS har fått en kraftig ripe i lakken som følge av den siste prosessen.

- Kan SAS gjenvinne posisjonen sin i markedet?

- Én ting er helt nødvendig for å komme sterkt tilbake: De må rendyrke én strategi og gi slipp på den blandingsstrategien som flyselskapet kjører nå. Det går ikke an å være både et lavprisflyselskap og et nettverksselskap. SAS må satse på det de er gode på: De må satse på å tilby sikkerhet, service og kvalitet, til kunder som er villige til å betale litt ekstra for dette. De bør konsentrere seg mest om forretningsmarkedet. Gjør SAS dette, tror jeg absolutt det er plass til dem i markedet.

- Vil ta tid
Ratingbyrået Standard & Poor´s nedgraderte igår SAS´ kredittrating fra B - til CCC +.

- Den pågående restruktureringen og refinanseringen av SAS har skadet kundenes og leverandørenes tillit til gruppen. Det tror vi kan ta tid å gjenreise, skriver S&P i analysen, som ble publisert før enigheten i SAS ble annonsert igår.

- Ja, det vil ta tid. SAS må nå ta ansvar for å bygge opp igjen miljøet gradvis og ha en plan for hvordan de ansatte bør belønnes. Kall det gjerne en "goodwill-plan". Etter denne tøffe prosessen er det svært viktig at SAS viser at de setter pris på sine ansatte, sier Line Lervik Olsen.

Les også: - Selv null i lønn gir SAS 50 % større kostnader enn Norwegian

<b>Så mye tjener SAS-ansatte - så mye må de ned i lønn</b>

<b>- Ikke imponerende hva SAS har fått ut av de spareplanene som er gjennomført</b>

<b>SAS-flygere må jobbe seks av åtte helger</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.