STAVANGER: I dag presenterte SAS-sjefen flyselskapets nye og omfattende strategi som skal prege SAS i månedene og årene fremover.
- Det handler om excellence, sa Rickard Gustafson, som holdt avslutningsfordraget på Solakonferansen i Stavanger før han inviterte til pressemøte i samme by.
- Dette er en spennende dag for SAS, for i dag skal jeg presentere en rekke nyheter, sa han.
Kostnadskutt må til
Core SAS er avsluttet og i forrige kvartal presenterte endelig SAS solide tall, etter år med blodrøde tall på bunnlinjen. Nå går SAS inn i en ny æra.
- Vi er i en veldig konkurranseutsatt industri, det er ikke så himla mange andre industrier som er så utsatt som oss, sier Gustafson.
SAS kan nå svarte tall på bunnlinjen i år, men for å skape holdbar lønnsomhet må det tas grep, innser han. I den nye strategien 4 Excellence setter SAS seg som mål å redusere enhetskostnaden med 3-5 prosent per år frem til 2015.
- Det må til, sier SAS-sjefen.
- Men vi må både ha fokus på ytterligere kostnadstiltak og produktivitetsforbedringer - de to tingene går hånd i hånd, sier han.
Nummer 1
- Vi sikter høyt, men vi må sikte høyt for å bli et forbilde og klare å bli nummer 1. Og vi skal være nummer 1 både for kundene våre, medarbeiderne våre, aksjeeierne våre og samfunnet i sin helhet. Nå skal vi fortsette vår positive utvikling og sette en høyere standard for flybransjen, sier Rickard Gustafson.
SAS skal fortsatt være førstevalget for forretningsreisende, men samtidig utvider nå flyselskapet tilbudet til fritidsreisende.
- Vi skal være førstevalget for alle som reiser og bruke flyene mer effektivt. Fritidsreiser er ikke ensbetydende med det å reise til et sted for å sole seg i badebukse. Den viktigste destinasjonen vår for fritidsreiser er London, og det betyr jo at business og fritid - hva er egentlig hva? spør SAS-sjefen.
- De store og viktigste destinasjonene er med andre ord de samme for både business- og fritidsreisende, forklarer han.
Han er sikker på at flybransjen vil oppleve et fortsatt trykk på enhetsinntektene.
- Vi tar disse grepene nå for å møte det som står foran oss. For vi driver i en utfordrende bransje, sier SAS-sjefen.
Les også: Slik blir nye SAS (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.