- Mange kontrakter i olje og gass har blitt gitt utenfor Norge den siste tiden. Det er en krevende situasjon og skjer i et så stort omfang vi aldri har sett før. At vi ikke greier å konkurrere om disse kontraktene, og at verftsindustrien kan gå over ende når investeringene i Nordsjøen er rekordhøye, det bekymrer meg, sier næringsminister Trond Giske.

De siste månedene har det kommet en rekke eksempler på at norske leverandørbedrifter har tapt i konkurransen mot bedrifter ute. For en tid tilbake kom meldingen om at hovedkontrakten for Dagny-feltet går til koreanske Daewoo. Dagny var den siste av fem feltutbygginger som er tildelt de siste månedene. Samtlige er gått til utenlandske selskap.

Les også: Norsk industri har mistet 5 av 5 prestisjeprosjekter

Ingen krav om lokalt innhold-ennå
- Det bekymrer meg av to grunner. For det første bekymrer det meg at norske bedrifter ikke er konkurransekraftige nok til å vinne disse kontraktene, sier Giske, og fortsetter:

- Men det bekymrer meg også hvis det er slik at oljeselskapene oppfatter at det ikke lenger er farlig om norske bedrifter får kontrakter.

Han peker på at Norge enn så lenge ikke har noen absolutte og rigide krav til lokalt innhold i leverandørkontrakter, slik mange land har.

- Men det ligger i petroleumsloven at det skal skape en lokal ringvirkning. Så en kombinasjon av at oljeselskapene bruker den kapasiteten som finnes i Norge og at norske bedrifter er konkurransedyktige nok, må til.

Bør føle et ansvar
- Bør norske oljeselskaper føle en forpliktelse overfor norsk leverandørindustri?

- Jeg synes alle oljeselskaper bør føle et ansvar for å skape ringvirkninger til Norge. Og selv om vi nå ikke har noen absolutt grense med krav om lokalt innhold, er det klart at det legges merke til i Stortinget. Dette er noe politikere er opptatt av.

- Er krav om lokalt innhold på trappene?

- Nei, men det ligger allerede i petroleumsloven at det skal være ringvirkninger. Så det bør være nok inspirasjon for oljeselskapene til å finne en god balanse.

Giske gir Røkke-støtte
Det er ikke tvil om at diskusjonen skaper temperatur. Senest i forrige uke ble det kjent at Svein Aaser ble vraket som styreleder i det Aker og Kjell Inge Røkke-kontrollerte oljeselskapet Det norske. Aaser hadde da ligget i konflikt med Røkke etter at Aaser var en av dem som gikk inn for at toppdekket på Ivar Aasen-plattformen skal bygges i Singapore - og ikke i Norge og hos Kværner som Røkke ville.

Røkke pekte før påske på at utenlandske verft står for den største kostnadsøkningen i feltutbygginger på norsk sokkel, og viste til at utbyggingsprosjektene Skarv, Goliat, Yme og Valhall har rapportert om en kostnadsoverskridelse på 48 milliarder kroner, ifølge PUD-tall i statsbudsjettet.

En fellesnevner for disse prosjektene er at de bruker utenlandske verft og leverandører.

Nå før Røkke støtte fra Giske, som mener at oljeselskapene ikke bare må se på pris når de vurderer konkurransedyktigheten:

- Operatørene må se på konkurransefortrinn som leveringssikkerhet, at man leverer i tide og at man har kvalitet. Vi har jo sett for eksempel Yme og andre, som har vært gigantiske katastrofer fordi den delen av bestillingen ikke har vært i orden, sier han.