- Farten i aksjeoppgangen og størrelsen på selskapet skremmer folk som ikke har aksjen, sier Andy Ash i Monument Securities til The Economist.
Etter at Apple-aksjen klatret over 200 dollar i oktober 2009 har den ikke bare tredoblet seg, den har også økt i betydning på en hel masse andre parametre.
Nå er selskapets verdi så stor, aksjen så tung, og oppgangen fortsatt så sterk at det ikke er noen vei utenom Apple-aksjen for den som ønsker å tjene penger på sine aksjeinvesteringer.
Hvert tredje hedgefond eier aksjen, og mange av dem kan takke denne ene investeringen for at de gjorde det bra ifjor, skriver The Economist.
- Faren er at alle kjøper aksjen fordi de må, ikke fordi de vil, sier Ash til the Economist.
Har spredd solskinn over aksjemarkedene
Apple-sjef Tim Cook kunngjorde tidligere denne måneden at Apple for første gang skal betale utbytte, og dermed ble aksjonærenes glis enda bredere.
Men det er ikke bare dem som sitter på aksjene som bør like Apple. Aksjen kan krediteres for mer enn 10 prosent av oppgangen i S&P 500 hittil i år, og for mer enn 39 prosent av oppgangen i Nasdaq 100, skriver The Economist.
Eser ut
Apple-aksjen steg 83 prosent ifjor, og er hittil i år opp nær 50 prosent. Målt i markedsverdi er Apple verdens største børsnoterte selskap. Med en markedsverdi på 565 milliarder dollar er den langt forbi nummer to, Exxon Mobil med sine 408 milliarder dollar.
Hittil i år har Apples markedsverdi økt med hele 187 milliarder dollar, og aksjen står nå for 4,5 prosent av hele S&P 500, indeksen som består av USAs 500 største selskaper.
Ingen annen aksje har noensinne vokst til å ha så stor innvirkning på en indeks, så raskt, sier Howard Silverblatt i Standard & Poors til The Economist.
Apple utgjør nå 1,1 prosent av det globale aksjemarkedet.
Selskapets vekst er så sterk at det nå ventes at omsetningen for alle S&P 500-selskapene økte med 6,7 prosent ifjor. Dersom man ikke regner med Apple, var omsetningsveksten bare 3,6 prosent.
Fortsatt mer å hente?
Selv om veksten har vært sterk, mener enkelte analytikere at en markedsverdi på 1000 milliarder er innen rekkevidde.
Optimistene mener at Apple har mye å hente i pc- og smarttelefonmarkedene, og at de kan trekke til seg millioner av nye kunder i fremvoksende markeder som Kina og Brasil.
Apple satser også på tv og mobil betaling. Og selskapet bugner av kapital til å satse.
Les hva Dagensits tester mener om den nye Ipaden: Ett døgn med nye Ipad (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.