- Skuffer vi med disse tallene?! Det er jeg helt uenig i! slår SAS´ norske konserndirektør fast.
SAS-aksjen faller over seks prosent på Oslo Børs.
SAS leverte torsdag morgen et svakere enn ventet fjerdekvartalsresultat, men samtidig kan det tidligere kriserammede flyselskapet slå i bordet med sitt første plussresultat for et helår siden 2007.
Dét mener Eivind Roald at det er all grunn til å være stolt over:
- For bare et år siden var det ingen som hadde tro på oss. De trodde at vi skulle gå konkurs. Men nå ser de at de tok feil. Vi sa at vi skulle levere et plussresultat i år - og det klarte vi. Det kaller jeg troverdighet, forutsigbarhet - og det skaper tillit. Vi har aldri sagt at vi skulle skape et milliardoverskudd, men vi skapte et overskudd - og det er vi stolte av, sier Roald til DN.no.
- For et selskap som har hatt så store utfordringer som oss, som har vært i et marked med en slik voldsom overkapasitet: Vi har gjort en bragd! legger han til.
Beintøff konkurranse
Men tilværelsen er langt fra rosenrød, innrømmer konserndirektøren. Konkurransen er beintøff, og ingenting tyder på lettere kamp i luftfartsbransjen.
- Innsp#229er er det eneste som vil sikre SAS overlevelse. SAS er så presset at de er avhengig av spareplan, sa den danske Sydbank-analytikeren Jacob Pedersen tidligere denne uken.
Han sier at SAS må regne med at konkurransepresset fortsetter med uforminsket styrke i året som kommer. Derfor er fortsatte innsp#229er helt nødvendig for å sikre positive tall på bunnlinjen.
Eivind Roald er ikke uenig i at tiltaksprogrammet 4Excellence er svært viktig for SAS:
- Vi må fortsatt jobbe med innsp#229er, det er vi helt enige om. Det har blitt et levesett for oss. Vi har levert mye, men har fortsatt et stykke igjen. Vi skal fortsette å levere det vi har sagt vi skal levere på, dessuten vil vi i tiden fremover få se ytterligere positive effekter av sentralisering og nedbemanningen i organisasjonen, forklarer han.
Gasser og bremser samtidig
Men samtidig kan man ikke spare seg til suksess, innser Roald.
- Det handler om å gasse og bremse samtidig. Vi må spare der vi kan, men også investere tilbake i markedet. Fasttracks, innenrikslounger... Selv om vi alltid vil ligge litt høyere i pris enn lavpriskonkurrentene våre, må vi sikre at prisen er forsvarlig - at folk er villige til å betale det lille ekstra for bedre service og en "forsikringspremie" for bedre sikkerhet på reisen. Det mener vi at vi klarer, selv om billettprisene har falt kraftig de siste månedene, sier han.
SAS nedjusterte i dag forventningene til neste års resultater.
- Som en ytterligere konsekvens av de forverrede forutsetningene er SAS sin vurdering nå at de finansielle målene som det tidligere var ventet at man ville oppnå i 2014/2015, først nås i løpet av 2015/2016, heter det i meldingen.
- Ja, det er et tøft marked vi driver i. Men selv om det vil ta litt lenger tid å nå de målene vi har satt oss, skal vi nå dem, sier Eivind Roald.
Frykter ikke Norwegian
Så langt har ikke SAS merket mye til konkurransen fra Norwegians langruter. Men i takt med at lavprisflyselskapet mottar stadig flere Dreamliner-fly og åpner nye ruter, så vil presset mot SAS´ langruter stige, mener den danske Sydbank-analytikeren Jacob Pedersen.
- Norwegian øker på USA, men samtidig har SAS aldri hatt en så god Amerika-linje som vi har i dag - på tross av at Norwegian har kommet på banen. Vi ser at Norwegian ikke stjeler kunder fra oss, men utvider markedet. Derfor er vi ikke bekymret. Produktet vårt er absolutt konkurransedyktig, sier Roald.
Les også: - SAS så presset at de er avhengig av spareplan
<b>- Vil myndighetene at vi skal flagge ut og si farvel til 4500 ansatte i Skandinavia?</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.