Oslo: – Vi mener at det brukes altfor mye konsulenter i Nav, både til driftsoppgaver og lederstøtte. Dette er sløsing med offentlige midler, sier tillitsvalgt Hanne Nordhaug i Norsk Tjenestemannslag (NTL) i Nav.
Nordhaug synes konsulenter i for stor grad løser oppgaver som kunne vært gjort både bedre og billigere av etatens egne ansatte. Hun mener også at ansatte i Nav har en helt annen fagkompetanse enn innleide konsulenter.
– Vi opplever at konsulentene i for stor grad styrer Nav. Kvaliteten på arbeidet vil bli vesentlig bedre med å bruke egne medarbeideres erfaringer og kompetanse. De kjenner både utfordringer og samfunnsoppdraget, og kan vurdere det på en helt annen måte enn konsulentene, som vil være mer lojale overfor eget firma. Det er bare unntaksvis at det er nødvendig å hente spisskompetanse utenfra, sier Nordhaug.
Hun påpeker også at konsulenter i for stor grad forsvinner ut av Nav etter å ha opparbeidet seg viktig kompetanse som kunne kommet til nytte i organisasjonen.
Nordhaug er også svært kritisk til at konsulentene blir brukt til lederstøtte i etaten.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.