Den omfattende snuoperasjonen i Hurtigruten viser betydelige resultater også i tredje kvartal. De viktigste kostnadselementene er under kontroll, og salgsorganisasjonen reagerer raskere med mer effektive virkemidler. Bookingtakten for perioden mai-oktober har økt med 21 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor, skriver selskapet i en børsmelding.

- Hurtigruten revitaliseres, og vi begynner nå å se konturene av et selskap organisert for framtiden. Tiltakene er omfattende, og vi har samtidig med restruktureringen klart å øke bookingtakten i svært viktige markeder. Vi er fortsatt ikke i mål, men trendene gir grunn til ny optimisme, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Nesten alltid i rute
Operasjonell drift er sterk også for tredje kvartal, skriver selskapet og viser en regularitet på 99,2 prosent, mot 98,2 prosent i samme kvartal i fjor. Hurtigrutens 11 skip på norskekysten kansellerte 47 av i alt 5.712 havneanløp i tredje kvartal 2013, mot 103 i 2012.

Forbedringen i resultatet forklares delvis av negative engangseffekter i tredje kvartal i fjor, men også av vesentlig forbedring for produktområdet Explorer, som styrker ebitda med 9 millioner kroner sammenlignet med tredje kvartal i fjor.

Færre på jobb
Effektiviseringsprogrammet igangsatt i desember 2012 har i løpet av 10 måneder gjort gjennomgripende endringer i selskapet. Programmet har gjennomført en strukturell snuoperasjon, drevet fram av interne ressurser.

Konsernets totale kostnader var i kvartalet 750 millioner kroner, en nedgang på 45 millioner kroner sammenlignet med 2012. 17 millioner kroner oppnås som følge av tiltak initiert gjennom effektiviseringsprogrammet, hvorav 12 millioner kroner kan tilskrives reduserte personalkostnader om bord og 5 millioner kroner kommer fra reduserte administrasjonskostnader.

Forrige kvartal var mindre oppløftende: Nedtur for Hurtigruten

Les også børskommentaren: Børsjubel for Røkke jr.