Sist torsdag åpnet Norwegian sin nye base i Helsingfors i Finland, bemannet av personell leid inn via det norskeide selskapet Arpi Aviation som er registrert i Estland.

Dét har fått Norwegians fast ansatte piloter og fagforeningen Parat til å rase: Pilotene som leies inn får nemlig vesentlig dårligere lønn enn både norske og finske flyansatte får i Finland.

De innleide pilotene får en grunnlønn på under 348.000 kroner, samt en variabel lønn på 290 kroner timen ut fra hvor mye de flyr. Kontrakten er på 12 måneder.

Dette vil gi en kaptein 600.000 kroner, mens en styrmann vil tjene mindre. Til sammenligning tjener en norsk kaptein ansatt i Norwegian rundt en million.

Les mer: Pilot-opprør mot Kjos

- Langt over minstelønn
Norwegian-sjef Bjørn Kjos kan ikke forstå alt oppstyret. Sosial dumping er det definitivt ikke snakk om, mener han.

- Lønnen vi tilbyr våre innleide piloter fra Estland ligger langt, langt over gjennomsnittslønnen i Estland. Og de sosiale vilkårene er omtrent helt de samme som i Norge. Vi bryter ikke en eneste regel, verken når det gjelder minstelønn eller noe annet, sier Kjos til DN.no.

Her kan du se eksempel på pilotkontrakt (pdf).

Etter hva DN.no erfarer er imidlertid flere av de rundt 30 innleide pilotene ikke fra Estland i det hele tatt, men er skandinaviske piloter som har vært så uheldige å miste jobben på grunn av konkurser i andre flyselskaper.

- Jeg vet ikke hvor mange av disse pilotene som faktisk bor i Estland, men jeg vet at mange av dem kommer fra Estonian Air, sier Bjørn Kjos.

- De fleste er skandinaver som bor i Estland og Sverige. Ingen bor i Norge, opplyser daglig leder Hans Petter Håtun i Arpi Aviation til DN.no.

- Vi hadde ikke fått piloter til å søke hvis de ikke hadde fått konkurransedyktig lønn, og dette er erfarne folk. Snittalderen er rundt 40 år, sier Håtun.

Bjørn Kjos forteller at Norwegian også leide inn piloter da de hadde base i Polen - en base som nå er nedlagt. Flyselskapet leier også inn piloter for å jobbe i Norge fra det irske selskapet Parc Aviation, piloter som imidlertid får vesentlig bedre betingelser enn de som nå blir leid inn fra Estland. Kjos sier at det også vil være aktuelt å leie inn crew når Norwegian skal etablere nye baser utenfor Skandinavia, blant annet i forbindelse med langdistansesatsingen.

- Ingen sikker suksess
- Helsingfors er ingen sikker suksess. Sterling fikk det ikke til og Easyjet måtte trekke seg ut. Derfor må vi prøve ut hvordan det går før vi kan ansette nye folk på fast kontrakt. Det er enklere å legge ned baser når man har innleide crew, sier Kjos.

- Kan det bli aktuelt å ansette disse innleide pilotene på fast kontrakt senere?

- Ja, det er noe vi må ta opp til vurdering i fremtiden når vi ser hvordan Helsingfors-basen fungerer, svarer Bjørn Kjos.

Han har ingen forståelse for at de fast ansatte pilotene i Norwegian reagerer som de gjør.

- Nei, det har jeg ikke. Og så er jeg rimelig sikker på at mange ikke er enig i dette. Jeg har mailboksen min full av mailer fra piloter som ikke kjenner seg i DNs oppslag, sier Kjos.

Drar motvillig til Helsingfors
Nå trues pilotforeningen i Norwegian med økonomiske sanksjoner hvis den ikke samarbeider. I dag reiser pilotinstruktører motvillig over til Helsingfors for å starte opplæringen av de nye pilotene.

Hadde vilkårene Norwegian tilbudt vært så dårlige, ville de hatt problemer med å ansette nok folk, ifølge Kjos.

- Det hadde vi langt ifra. Husk at dette ikke er folk som skal bo og leve i Norge, men i Estland. Og vi har faktisk fått høre at vi kommer til å ødelegge lønnsnivået i Estland siden vi tilbyr en lønn som ligger så mye høyere enn en estisk gjennomsnittslønn, bemerker Norwegian-sjefen.

"Dette er ingen lønnskamp"
I en pressemelding skriver Norwegian pilotforening (NPF) og Parat at de mener at selskapets håndtering av ny base i Helsinki bryter med grunnleggende prinsipper og avtaler i arbeidslivet.

"NPFs medlemmer beordres av Norwegian til å reise til Finland for å trene opp pilotene som skal fly for Norwegian på Helsinkibasen. Dette er brudd på avtalen mellom NPF og NAS fra oktober 2010, der partene var enige om at behov for produksjon fra andre land, skal basere seg på vilkår og lovgivning i landet produksjonen skjer fra", heter det i pressemeldingen.

Foreningene mener at ved å leie inn piloter fra Estland på estiske vilkår og lovgivning for å fly i Finland, er denne avtalen er brutt. Dette er det nå opp til arbeidsretten å avklare.

"NPF vil samtidig fremheve at dette ikke dreier seg om en lønnskamp for norske piloter, slik det fremstilles av noen i media. NPF mener ledelsen i Norwegian opptrer uklokt ved å etablere en ny base i Finland på denne måten, der de ansatte har vesentlig dårligere stillingsvern og sosiale bestemmelser enn ansatte i Finland, og øvrige deler av Norwegian konsernet i Norge, Sverige og Danmark. NPF frykter videre at denne måten å ansette nye norwegianmedarbeidere på, over tid vil kunne føre til en usunn og ødeleggende intern konkurranse mellom kolleger", heter det.

Les også: Ny passasjervekst for Norwegian

Norwegian politianmeldt (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.