Allerede på parkingsplassen ved Norges Varemesse, Lillestrøm var det klart at den bi-årlige shippingmessen Nor-Shipping ikke er som alle andre.

Blant slanke mørke biler, og pent dresskledde menn og kvinner, valfarter det ypperste innen shippingbransjen til mingling, diskusjoner og utveksling av visittkort fire dager til ende.

Innimellom gjør utstillerne sitt beste for å trekke publikum til sine egne arrangementer, der de det er kamp om å få bli med på de gjeveste.

What's next?
Blant dem som kastet glans over åpningen var Kronpris Haakon. Og Næringsminister Trond Giske. Han lånte Roald Amundsens ord da han formante den stivpyntede forsamlingen.

- Spenning (adventure) er bare dårlig planlegging, sier Giske.

Nettopp planlegging er også en av gjennomgangstonene for årets messe, som bærer tittelen: What's next? - Hva er det neste.

Stikkord som miljø, økonomisk utvikling, geopolitiske utfordringer står også sentralt for fremtidens skipsfart.

Næringsministeren var selv spesielt opptatt av arktiske forhold, der smeltende isforhold åpner nye muligheter for skipsfarten, men også nye utfordringer. Blant disse er ekstreme værforhold og begrenset, eller ingen, infrastruktur, påpeker Giske.

Har definitvt overlevd
Etter at forsamlingen hadde ventet andektig på kronprinsens ankomst, var det trompetist Tine Thing Helseths tur til å sette tonen.

  Balladen "Summertime" av George Gerswhin ble forførende fremført av raskt bevegende azurblå neglelakk, før hun skiftet tempo med den fyrrige Tangoen "Libertad" (frihet). Om "living is easy" og den argentinske formen for "stående samleie" var tilfeldig valgt vites ikke. Det er imidlertid en annen stemning å spore i de enorme hallene på Lillestrøm enn da John Fredriksen-makker Tor Olav Trøim tok podiet sist.

- Vi må igjennom mye smerte før vi er tilbake i lønnsomt farvann, sa Trøim i 2011.

Også Giske fikk med seg det.

- Nå kan det se ut som at shippingbransjen definitivt har overlevd, tross i at det er mange utfordrende områder, sier han.

Et glimt av fremtiden
President Trond Kleivdal i Norges Rederiforbund så seg heller ikke tilbake.

- Velkommen til en uke der man kan få et glimt av fremtiden, sier han.

Store endringer er i ferd med å skje, og den som ikke evner å omstille seg vil tape. En rivende utvikling innen skipsdesign og mer økonomisk drift gjør seg også stadig mer gjeldende. Samtidig forfaller gamle markeder, mens nye oppstår. USAs egenproduksjon av gass har tatt flere på sengen.

- USA vil erstatte Qatar som verdens største eksportør av flytende gass, sier presidenten.

Generalsekretær Koji Sekimiu i den internasjonale transportorganisasjonen IMO fumlet med teknikken, en ikke ukjent situasjon. Han var imidlertid raskt på ballen og brukte situasjonen som et bilde.

- Det er jo som utfordringer som må løses fortløpende, sier han.

Skape neste generasjon
I likhet med talerne før han, peker generalsekretæren på de muligheter og utfordringer som bransjen står overfor. Han minner også om at vi i verden blir stadig mer avhengige av hverandre.

Hva som er det neste overlater den distingverte japaneren til den yngre generasjonen å svare på. Samtidig var han tydelig på at bransjen trenger pionéerer til å løse de utfordringer som finnes.

- Det er deres oppgave å skape neste generasjons skip og skipsfart, sier han.

Årets messe samler representanter fra over 60 land, en økning på mer enn ti prosent fra 2011.

Les også: Reder og sønn på jakt etter mannskap (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.