Flyselskapet SAS varslet tirsdag at de henter fem milliarder svenske kroner gjennom en rettet emisjon. Den er støttet av både den norske, den svenske og den danske staten, og Knut og Alice Wallenberg-stiftelsen.

SAS-konkurrenten Norwegian er naturlig nok lite fornøyd.

- Statlige midler i en ny emisjon er sterkt konkurransevridende, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian i en pressemelding.

Har selv betalt for billigere billetter
For mindre enn et år siden hentet SAS inn seks milliarder svenske kroner , også den gang med statlig støtte.

- En aktør som ikke har vist seg konkurransedyktig har ved hjelp av skattebetalernes penger stått for en aggressiv prisdumping det siste året, sier Kjos.

Han mener man skal huske at SAS behov for mer kapital blant annet bunner i at de har kjørt en aggressiv prisdumping i markedet det siste året.

- De reisende har fått billigere billetter, men realiteten er at de har bidratt til å betale dem via skatteseddelen, sier Kjos

Han mener prisdumpingen har svekket selskapet, og at det også påvirker konkurrentene som ikke kan komme til staten og be om mer penger hvis kassen skulle være tom.

- Forkastelig
Han er ikke alene om å reagere.

- Jeg mener de (SAS, red. anm.) må sette seg ned og se på hva de gjør. De går i priskrig med en aktør som har en betydelig lavere kostnadsbase, ved hjelp av lånte penger, sa analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities DN.no tirsdag formiddag .

- Det er i seg selv forkastelig at SAS bruker eierne som lommebok for å finansiere priskrig, sa Sivertsen til DN.no.

Ber EU-kommisjonen granske
European Low Fares Airline Association (ELFAA), som representerer flere europeiske flyselskaper, vil be EU-kommisjonen granske SAS-emisjonen. Myndighetens deltagelse er konkurransevridende og ulovlig, mener de.

Det melderTDN Finans, og henviser til uttalelser kommunikasjonsdirektør Oliver Aust i EasyJet har gitt til e24.se tirsdag.

ELFAA ba i desember om en lignende granskning av emisjonen fra ifjor vår.

Les: Klager inn SAS til EU

- Trekk i bremsene!
Kjos frykter at statenes finansiering svekker andre aktørers konkurransekraft, og at det på sikt kan ramme arbeidsplasser og flytilbudet i distriktene.

- En eventuell ny statlig kapitalinnsprøytning nå er en meget uheldig bruk av offentlige midler. Det er oppsiktsvekkende om Stortinget går inn i dette en gang til når vi har sett resultatene av forrige emisjon, sier Kjosl.

Han peker på at tidligere næringsminister Sylvia Brustad la vekt på at emisjonen skulle opprettholde grunnlaget for levedyktige arbeidsplasser.

- Tusentalls arbeidsplasser er nå borte i de skandinaviske landene. Mange av de norske arbeidsplassene har forsvunnet til Sverige, og de ansatte har fått nye og kraftige kutt. Det viser at statlige penger ikke hjalp ved forrige emisjon, sier Kjos.

Kjos mener at en fortsatt kunstig innsprøytning av statlige penger i en sterk konkurranseutsatt næring rammer de sunne bedriftenes muligheter til å bygge nye og varige arbeidsplasser. Han er også redd det kan svekke flytilbudet på sikt.

- Stortinget har ennå muligheten til å bruke fornuft og trekke i bremsene, sier Kjos.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.