Her er de tre spørsmålene alle arbeidsgivere bør stille i et jobbintervju, ifølge Line Uppard, managing partner i Flying Pigs Consulting:

1) Hvorfor står du opp om morgenen?

2) Varer ærlighet alltid lengst?

3) Hva stoler du på - fornuft eller følelser?

- Alle jager gullfuglen, men den er ikke lett å sikre seg. Vil du ha rett person på rett plass i din bedrift, må du imidlertid tenke lenger enn typiske spørsmål som "Hva motiverer deg?" og "Hva er dine sterke og svake sider?". Du vil ha ærlige, men ikke innøvde svar, sier Uppard, som i dag deltok på et frokostmøte i regi av HSH.

Når du kan velge blant de beste, må du kvantifisere personlig kompetanse for å finne den som passer best inn i din bedrift, understreker hun.

- Både bedrifter og personer driver merkevarebygging, altså summen av det du velger å eksponere for at andre skal velge nettopp deg. Vi bygger merkevarer gjennom tre trinn: Motivasjon (det vi er), prestasjon (det vi gjør) og kommunikasjon (det vi sier). Disse tre trinnene må henge nøye sammen, ellers får vi en omdømmebrist, sier Line Uppard.

- Hva er viktig for deg?
- "Hvorfor står du opp om morgenen?" er et viktig spørsmål å stille i et jobbintervju fordi svaret avslører hva som er viktig for deg. Rekruttering er som å selge en leilighet: Du vil ikke ha 5000 på visning hvis de bare er nysgjerrige på å se på leiligheten din, men ikke ønsker å kjøpe den. På samme måte er du interessert i kandidater som virkelig vil ha jobben bedriften din lyser ut, forklarer hun.

- Du vil ansette personer som har et brennende engasjement for noe og som vet hva de vil. Og det de vil må naturligvis stemme overens med det som er viktig for bedriften. Identitet og sjel er felles for merkevarer med suksess, legger Uppard til.

Skal man ansatte og klare å holde på folk, må man hjelpe dem til å finne "flow"-følelsen på jobb. Hvis du er i en "flow"-situasjon, føler du deg totalt oppslukt, du nedprioriterer andre oppgaver, føler deg oppglødd, inspirert og levende, glemmer tid og sted og skjerper sansene.

- Man har ulike "flow"-triggere. Noen får det ved hjelp av mennesker, andre av prosesser, objekter eller omgivelser. Det handler om å bevisstgjøre seg selv og finne det som trigger nettopp deg, sier Line Uppard.

Røper verdier og holdninger
"Varer ærlighet alltid lengst?" er ikke noe lett spørsmål å besvare. Men svaret røper mye om kandidatens verdier og holdninger, mener Uppard.

- Det handler om at vi må love mindre og levere mer, altså matche løfter med det vi kan levere, slik at vi ikke skuffer. Et personlig "brand" handler om å bli bevisst sine egenskaper, kjenne sine konkurrenter og sette klare mål. Det handler også om å bidra til å bestemme hvilken oppfatning folk skal ha av deg som person, sier Uppard.

Hun understreker at alle bedrifter i dagens samfunn er glasshus. Det som skjer der inne, kan alle på utsiden se - og misnøye sprer seg i rekordfart.

- "One unhappy guy" er alt som skal til for å røpe hemmeligheter om det som skjer på innsiden. Derfor må en bedrift være bunnsolid fra innerst til ytterst, og det man står for, må man stå for 100 prosent. Personen man ansetter bør matche bedriftens holdninger og levere det han lover, sier Line Uppard.

Handling er knyttet til følelser
Du bør også stille spørsmålet "Hva stoler du på - fornuft eller følelser?", mener hun.

- Handlinger er sterkt knyttet til følelser, så ikke tro på noen som kun sier at de stoler på fornuften sin. Sterke "brands" kommuniserer emosjonelt, sier Uppard, som er utdannet markedsøkonom ved Norges Markedshøyskole. Hun har undervist i Personal Branding på BI, og ledet Braathens største avdeling, Cabin Crew Dept., gjennom en betydelig omstillingsfase.

Les også: Nå er høy lønn viktigere

Nå ansetter de igjen

Sikre deg drømmejobben! (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.