- Det er jo ufattelig gøy å studere, så jeg skjønner ikke hvorfor studentene ikke studerer mer. De har jo så mange valg, så herremin, det er jo bare å klemme i vei og studere, sier Geir Lundestad, professor II i historie ved Universitetet i Oslo (UiO), til studentavisen Universitas.

I en fersk rapport fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) kommer det frem at nær 70 prosent av de vitenskapelige ansatte ved norske universiteter og høyskoler mener at studentenes arbeidsinnsats er det største hinderet for å bedre utdanningskvaliteten.

- Stilles for få krav
Lundestad er av dem som mener at mange studenter jobber altfor lite med studiene. Han tror studentenes manglende motivasjon bunner i at det stilles for få krav til studentene, og at det i enkelte tilfeller er for lett å komme inn på universitetet.

- Studentene må simpelthen ta seg selv i nakken. De burde jo i det minste ha en normal arbeidsuke som folk flest, sier Lundestad.

- For tilfredse med egen innsats
NOKUT-rapportens forfatter, Jon Haakstad, har imidlertid et annet syn på saken. Han reagerer på at foreleserne ikke legger større vekt på sin egen undervisningsvirksomhet i vurderingen av hva som er viktig for studiekvaliteten.

- Undersøkelsen viser at foreleserne legger stor vekt på ytre faktorer som studentenes arbeidsinnsats og inntakskvalitet. Samtidig ser det ut som de ikke er spesifikt interessert i faglig-didaktiske aspekter ved egen undervisning.

- Dette kan tolkes som at foreleserne er tilfredse med egen innsats og kompetanse. Men det kan også være et mer generelt signal om vanskelige tider i utdanningssektoren, og om tap av innflytelse, tid og ressurser, sier Haakstad.

Les også: - Skandaløst dårlig undervisning

<b>Frykter yngrebølgen vil sprenge universitetene</b>

<b>- Dette er ingen pølsefabrikk!</b>

<b>- Flåsete!</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.