Asker og Bærum tingrett har i dag bestemt at SAS må betale Norwegian 132 millioner kroner, inkludert renter. Dommen fra tingretten er enstemmig.

SAS AB og SAS Scandinavian Airlines må også betale flyselskapet Bjørn Kjos leder saksomkostninger i størrelsesorden 6,8 millioner kroner.

- Jeg er svært glad for at dommen gir en klar melding om at samfunnet og rettssystemet ikke aksepterer industrispionasje. Det er viktig og riktig at SAS er dømt og ilagt et betydelig erstatningsansvar for den skade som selskapet har påført Norwegian, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian Air Shuttle.

Ubeleilig for SAS
Nyheten fra tingretten kom på verst tenkelige tidspunkt for SAS: Midt oppe i Avinor-streiken, som fører til at flyselskapet taper millioner av kroner hver dag på kansellerte flyvninger.

Les:
Flyplasstreiken rammer bredt


Norwegian hadde anklaget SAS for å ha misbrukt informasjon som selskapet har fått tilgang til via et felles bookingssystem. I tillegg skal SAS ha benyttet seg av forretningshemmeligheter om Norwegian som en ansatt i reisebyrået BTI hadde lekket til en ansatt i SAS i en e-post.

Begge straffesakene har endte med domfellelse av SAS og den BTI-ansatte når sakene har vært oppe til behandling i rettssystemet.

SAS Norge (tidligere SAS Braathens) ble i desember dømt for industrispionasje mot konkurrenten Norwegian. Saken gikk helt til Høyesterett som forkastet å la anken fremmes. Derfor ble lagmannsrettens bot til SAS på fire millioner kroner, for å ha utnyttet tilgangen til Norwegians bookinginfo i datasystemet Amadeus, stående.

Les:
SAS dømt for industrispionasje

Knusende dom
Dagens domsavsigelse gjelder erstatningssaken Norwegian Air Shuttle reiste mot SAS-gruppen i kjølvannet at industrispionasjen. SAS går på et knusende tap, og retten er ikke nådig i sin vurdering av hvordan SAS' handlinger har påvirket konkurransesituasjonen mellom de to.

Norwegian mener at selskapet ble presset til å sette lavere priser enn de ellers ville gjort, ved at SAS gjennom tilpasning til den informasjonen de hadde om Norwegians bestillinger, kapret passasjerer som ellers ville reist med Norwegian. Dette støtter tingretten.

- Retten finner det sannsynliggjort at informasjonen er benyttet operativt, i form av aktiv priskonkurranse, eksempelvis på rutene Ålesund og Molde, ved å tilpasse antall billetter tilgjengelig i de ulike priskategoriene, særlig når det nærmet seg flyavgang, står det i dommen.

Drepte konkurransen
Norwegian la senere ned sine ruter til Ålesund og Molde fra Oslo og i dag er det fortsatt bare SAS som flyr på strekningene.

- Retten finner det sannsynliggjort at informasjon fra det ulovlige innsynet i Amadeus hadde avgjørende betydning for nedleggelse av rutene Ålesund og Molde, skriver de tre dommerne anført av tingrettsdommer Kirsten Bleskestad.

Retten bemerker også at en rekke andre Norwegian-ruter ble lagt ned i perioden SAS hadde tilgang til Norwegians trafikkinformasjon.

Tror ikke SAS-vitnene
Bookingsystemet Amadeus inneholder sensitiv informasjon om Norwegians flyvninger. SAS hadde fått tilgang til informasjonen gjennom en midlertidig avtale Braathens hadde med Norwegian.

Avtalen gikk ut i desember 2002, men Norwegian stengte aldri tilgangen. Ifølge dommen tappet SAS-ansatte databasen systematisk for sensitiv informasjon. Tilgangen ble første stengt 18. november 2005.

De SAS-ansatte har i retten forklart at informasjonen de kunne finne i Amadeus ikke var relevant, men dette tror ikke retten på.

- Forkl#229ene fra SAS-ansatte, avgitt under hovedforhandlingen, om at ulovlig Amadeusinformasjon var ”irrelevant”, fremstår ikke som troverdig, skriver Asker og Bærum tingrett i sin dom.

Tappet systematisk
Under rettssaken kom det frem at 100 Braathens-ansatte hadde tilgang til Norwegians passasjerinformasjon i Amadeus. To av disse hadde som fast arbeidsoppgave å hente ut informasjon fra systemet. Begge skal ha brukt 15 til 20 minutter daglig på denne arbeidsoppgaven.

Begge de to rapporterte til kommersiell direktør Johnny Skoglund.

- Retten legger til grunn at de har hatt direkte innflytelse på selskapets langsiktige strategi. Sammen har de sittet i Skoglunds ledergruppe, bemerker tingretten.

- Lettet beslutningsprosessen
Retten mener SAS har kunnet fatte raskere beslutninger og sikre seg tilslutning internt i organisasjonen for større forandringer med bakgrunn i den informasjonen de sikret seg gjennom Amadeus.

Dette gjaldt spesielt da SAS-ledelsen ønsket å innføre enveispriskonseptet.

- Det er grunn til å tro at det ulovlige innsynet økte ledergruppens samlede innsikt og fortrolighet med hvordan det nye konseptet kunne opereres i praksis, skriver retten videre.

Avviste motsøksmål
Norwegian krevde opprinnelig 350 millioner kroner i erstatning. SAS kom med motsøksmål, også det for industrispionasje, men dette avviste retten blankt.

SAS mente Norwegian hadde drevet med industrispionasje i to tilfeller. Retten kom til at i den første saken hadde informasjonen ikke blitt brukt, og at det derfor ikke kan utmåles erstatning. I det andre tilfellet mente retten at det ikke var sannsynliggjort at daværende salgssjef i Norwegian hadde benyttet forretningshemmeligheter fra SAS.

Norwegian skriver i en pressemelding at selskapet vil studere dommen grundig for å vurdere tapsbeløpets størrelse.

Retten kom frem til at Norwegian i en skjønnsmessig vurdering har tapt 100 millioner kroner på SAS misbruk av informasjonen i Amadeus. Tapet på bakgrunn av e-posten fra den BTI-ansatte er vurdert til 10 millioner kroner.

- Tapet påløp i hovedsak i årene 2003 og 2004, med et tyngdepunkt mot slutten av perioden, skriver retten i dommen. I tilkjenner retten Norwegian renter på erstatningsbeløpet med 20 prosent. Det gjør at det totalte erstatningsbeløpet blir 132 millioner kroner.

Avviser tap
Administrerende direktør i SAS Norge, Ola Strand skriver i en pressemelding at selskapet ikke har tid til å sette seg inn i domspremissene med den pågående streiken. Men selskapet legger til at det er svært sannsynlig at de anker dommen.

SAS har beklaget ulempene Norwegian har hatt i forbindelse med saken, men avviste i retten at dette har medført noe økonomisk tap.

Begge parter har en ankefrist på fire uker.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.