Verdens største flyselskaper er nå inne i en av historien største kriser.

De økonomiske nedgangstidene har ført til kraftig fall i inntektene, kollaps i forretningsmarkedet, samtidig som prisene på flydrivstoff de siste månedene har hoppet kraftig - selv om de fortsatt er mye lavere enn fjorårets rekordhøye priser.

Polemikken mellom de tradisjonelle flyselskapene og lavprisselskapene tilspisser seg: SAS' kommunikasjonsdirektør, Claus Sonberg, går hardt ut mot erkerivalen Norwegian. Han mener de kun har tre lønnsomme ruter.

- Tjener bare penger på tre ruter
- Norwegian tjener i praksis bare penger på tre ruter: Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim og Oslo-Stavanger, hevder kommunikasjonsdirektør i SAS, Claus Sonberg overfor DN.no.

Analytiker i Pareto Securities, Thomas Nielsen er av en lignende oppfatning.

- Det er nok der mye av lønnsomheten ligger. Men Norwegian splitter ikke opp lønnsomheten per rute, så dette vet man jo ikke. Det er viktig å merke seg at lønnsomheten til Norwegian er veldig avhengig av oljeprisen, sier Thomas Nielsen til DN.no.

Norwegian gir ikke noe klart svar til DN.no på Sonbergs påstand om at selskapet kun tjener penger på tre av rutene sine.

- Det er jo litt underlig å se at nå svarer SAS for oss også - ikke bare for seg selv. Vi har tjent penger og skal fortsatt tjene penger både på forretningsmarkedet og fritidsmarkedet. Norwegian har 185 ruter nå, og vi utvider stadig. Det er selvsagt gjort ut fra at vi ser mange lyspunkter i en utfordrende tid for bransjen, sier Anne-Sissel Skånvik kommunikasjonsdirektør for Norwegian til DN.no.

 

En myte at turistmarkedet er lønnsomt
SAS selv har frem til nå kuttet 15 prosent av setekapasiteten, og planlegger ytterligere kutt fremover. Det er hovedsakelig sesongruter til turistdestinasjoner som må lide. Sonberg mener nemlig at det er en myte blant folk at det er mulig å tjene penger på turistmarkedet.

- Folk tror det er mulig å tjene penger på noe annet enn forretningsreisende, men det er det ikke. Det er ingen som tjener penger på turisttrafikk på helårsbasis. Norwegian tjener penger på forretningstrafikk mellom storbyene i Norge, og kanskje Skandinavia, akkurat som SAS, sier Sonberg.

Analytiker Nielsen er ikke enig i dette, og mener tvert imot at Norwegian har muligheter til å ta markedsandeler nå som SAS kutter på turistdestinasjoner.

- Jeg tror at nå som SAS har kuttet noe av sine utenlandsruter, kan Norwegian tjene gode penger på disse. Det kan være til feriedestinasjoner i Syden og andre storbyer, påpeker Nielsen.

Skånvik mener Norwegian har hatt en etterspørsel i år som har vært høyere enn forventningene, og forteller at de er svært fornøyde med trafikkutviklingen for første halvår av 2009.

- Vi ser at forretningsmarkedet ønsker lavere priser om dagen og det tjener vi på. Husk at Norwegian har en helt annen kostnadsstruktur enn mange andre flyselskaper, sier Skånvik.

- Bare Norwegian som ikke kutter
Norwegian må hente 12-15 milliarder kroner for å kjøpe 42 nye fly som de bestilte i 2007. Flyselskapet må ut med over en milliard kroner det neste året, men nordiske banker sier nei til utlån, ifølge Dagens Næringsliv.

Sonberg setter spørsmålstegn ved konkurrentens muligheter for å lykkes.

- Det er vel bare Norwegian som ikke kutter i kapasitet nå, men tvert imot kjører en høyrisikostrategi midt i krisetidene. De bestilte 42 fly på toppen av høykonjunkturen. De flyene kommer, og de skal fylles. Vi får se om de lykkes, bemerker han.

Norwegian må betale rundt 6-700 millioner kroner for de to flyene som skal kjøpes i år. I tillegg til dette må de starte forskuddsbetalingen for ytterligere ti fly i år, noe som vil koste Norwegian rundt 700 millioner kroner . Heller ikke disse pengene er klare, ifølge Dagens Næringsliv.

Spår emisjon eller sale-lease back
Finansdirektør i Norwegian, Frode Foss, uttalte nylig til Dagens Næringsliv at leasing på flyene som kjøpes koster fra 300.000 dollar og oppover per måned.

Flyanalytikere DN var i kontakt med for snaue to uker siden, mente imidlertid at leasekostnadene kan gå helt opp mot 550.000 dollar i måneden - tilsvarende 3,5 millioner kroner.

Analytiker Thomas Nielsen mener Norwegian har to alternativer, og påpeker at de ikke har mulighet til å eie alle flyene de har planlagt å kjøpe i tiden fremover.

- Slik jeg ser det har Norwegian har to muligheter fremover: De kan gjøre en emisjon, sale-lease back på flyene eller en blanding. De har jo ikke mulighet til å eie alle flyene med den balansen de har i dag, påpeker han.

- Hvor lett er det å få til en sale-lease back?

- Meg bekjent er dette et relativt likvid marked med i alle fall to store aktører.

- Hvem tror du vinner den store "flykrigen" av SAS og Norwegian, er det plass til begge?

- Det er plass til begge, sier Nielsen.

Norwegian tapte 151 millioner kroner i første kvartal i år. Ifølge en analyse fra Pareto Securities AS anslås det at Norwegian vil tjene 170 millioner i andre kvartal i år (Norwegian legger frem rapport for andre kvartal tirsdag 14.juli). Førstekvartalsregnskapet til Norwegian viser en kasse og egenkapital på drøyt 600 millioner kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.