Kjøperene er tyske, kanadiske og arabiske stats- og pensjonsfond. Selgeren av gassrørene var Statoil, Shell, ExxonMobil, Total og Eni - oljeselskapene som betaler for å frakte gassen.
- Forslaget undergraver Norges omdømme som et stabilt og forutberegnelig investeringsland, heter det i en felles høringsuttalelse til olje- og energiminister Ola Borten Moes forslag om å kutte prisene på transport av gass, fra to av de nye Gassled-eierne Solveig Gas Norway og Silex Gas, skriver Stavanger Aftenblad
- Forslaget innebærer et inntektstap på 40 milliarder kroner for Gassled-eierne. For Solveig og Silex utgjør inntekstapet 13 milliarder kroner, skriver de to selskapene.
Lukrativt prospekt
Selskapene mener endringen reduserer avkastningen til rundt fire prosent. Da selskapene kjøpte seg inn var det på bakgrunn av at avkastningen skulle ligge på rundt syv prosent. I departementets eget høringsnotat heter det at de har lagt til grunn en avkastning på 10,5 prosent, men dette trekker inn historiske tall.
De nye eierne, hovedsakelig utenlandske pensjonsfond, betalte cirka 32 milliarder kroner for 44 prosent av selskapet. De ble forespeilet en årlig avkastning på cirka syv prosent før skatt. Den kan nå bli halvert, skrev Dagens Næringsliv da forslaget kom i januar.
Les mer om forslaget: Norge vurderer tariffkutt for gass
Målet med forslaget er å gjøre mindre funn på en moden norsk sokkel mer konkurransedyktige. Regjeringen mener at en lavere pris på transport av gassen vil føre til at det kan bygges ut mindre felt som i dag ikke nødvendigvis er lønnsomme, og at dette vil øke verdiskaping og statlige inntekter fra petroleumsressursene.
Fortjenesten skal ikke tas ut i rørene
Statssekretær i olje- og energidepartementet Per Rune Henriksen sier til Aftenbladet at departementet nå vil gå gjennom høringsuttalelsene på vanlig måte.
- Siden høringsfristen gikk ut på fredag har vi ikke rukket å gå gjennom alle uttalelsene ennå, og vi vil derfor ikke kommentere enkeltelementer i høringsuttalelsene, sier han.
- Men generelt kan jeg si at vi forvalter olje- og gassressursene på norsk sokkel, det er dette som er vårt hovedformål. Fortjenesten skal ikke tas ut i rørene.
Henriksen sier at i forbindelse med godkjenningen av salget av disse andelene ble det gjort klart at departementet kan fastsette og endre tariffene innenfor gjeldende rettslige rammevilkår.
- Hvis dette forslaget kommer som en overraskelse på disse selskapene nå, er dette noe vi stiller oss uforstående til, sier Henriksen. Han legger til at høringsprosessen har vært åpen og transparent.
Både Total og Statoil er skeptiske til forslaget fordi det kan hindre fremtidig investering i gassinfrastrukturen, skriver Aftenbladet.
Les også: Barentsgass kan bli liggende i 30 år (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.