Det er den europeiske Mitsubishi-sjefen Akinori Nakanishis som sier dette om det norske Mitsubishi-salget.
Og han tenker da spesielt på de 1.202 solgte eksemplarene av den nye kompaktsuven ASX.
I følge Nakanishi står det norske bilsalget for omkring 0,8 prosent av det totale europeiske bilsalget, mens Mitsubishi Norge er skyldig i omkring 5 prosent av det europeiske Mitsubishi-salget.
Les vår test av ASX: Lillebror kjekker seg
Den norske Mitsubishi-sjefen Bernt G. Jessen er blidere og mer engasjert enn vanlig. Og det sier ikke lite.
- Det blir sikkert i hvert fall 3.000 biler, sier Jessen om ASX-salget i 2011.
Full fart
Bilsalget i Norge har hittil i år steget med 42,9 prosent i forhold til samme periode i fjor, Mitsubishi har økt registreringene med 58 prosent, med Outlander som sterkeste drivkraft. Familiesuven har økt salget med 128 prosent fra samme periode i fjor.
Les også test av Outlander: Familiesuv på norskkurs
Mitsubishi Norge eies av Motor Gruppen, som i det hele er svært fornøyd med første halvår 2010.
- Det er det beste halvåret i Motor Gruppens historie, sier konsernsjef Magnus Brask Rustad. Motor Gruppen AS eier importselskapene for bilmerkene Chevrolet og Mitsubishi, i tillegg til bilforhandlerkjedene Motor Forum og Thrane-Steen. Fra september står de også for importen av Renault til Norge.
- Vi har store forventninger til Mitsubishi, men Opel og Renault har mye å gå på, sier Brask Rustad.
Gigant-markering
Det gigantiske bilfrakteskpet "Toreador" driftet av Wallenius Wilhelmsen, kom fredag til Oslo havn med de første 696 ASX som er solgt i Norge.
I følge rederiet er det 25 år siden sist et så stort skip ligger ved Filipstadkaia. Grunnen er en kombinasjon av Mitsubishis 35-årsjubileum i Norge, lansering av den nye ASX, samt at august tradisjonelt sett er en rolig måned blant bilprodusentene.
Den norske bilimportøren har i helgen invitert alle sine forhandlere ombord i skipet, som en feiring av Mitsubishi i Norge.
Skapt for Norge
Den europeiske Mitsubishi-sjefen gir den norske importøren for mye av æren for den nye ASX-modellen. Som tidligere designsjef for modellen kan Nakanishi fortelle at det var Jessen fra Norge som mente de trengte noe nytt.
Da Mitsubishi senere viste en konseptmodell av en mindre suv, nikket Jessen anerkjennende, men ville ha den litt større.
- ASX er en bil for Jessen, eller en bil for Norge, sier Nakanishi.
Forhåndssalget tyder på at de begge har rett.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.