Det John Fredriksen-kontrollerte tankrederiet Frontline fikk et driftsresultat som var bedre enn ventet i første kvartal 2011 (Se tabell).

- Det er vanskelig å se en sterk gjeninnhenting i tankmarkedet så lenge nettotilgangen på tonnasje (skip,. red.anm) vokser raskere enn den samlede etterspørselen etter tonnmil, heter det i selskapets kvartalsrapport.

Den svake trenden fra førstekvartalstallene vil også fortsette inn i andre kvartal, ifølge rapporten.

Sliter med overkapasitet
Tankmarkedet er inne i en syklisk bølgedal med stor overkapasitet i markedet.

John Fredriksens våpendrager Tor Olav Trøim uttalte tirsdag at det fortsatt vil være tøft i tank fremover. I tillegg har de fleste meglerhusene en salgsanbefaling på aksjen, som har falt over 45 prosent det siste året.

Les også: - Det blir tungt og -Selg Frontline

- Vi har posisjonert oss selv i et dårlig marked, og vi kan tåle et dårlig marked lenge, sa konsernsjef Jens Martin Jensen i Frontline på en presentasjon onsdag.

En mer passiv investeringsfilosofi
Frontline vil søke å optimalisere flåten ved å følge den sykliske utviklingen i tankmarkedet, inkludert skipsverdiene nøye.

- Målet er ikke å være den største eieren av tonnasje, men å søke høyest mulig avkastning på investeringene over sykelen. En slik tilnærming vil fra tid til annen lede til avhendinger og en mer passiv investeringsfilosofi, heter det.

Frontline solgte i januar stortankskipet (VLCC) "Front Shanghai", bygget i 2006. Gevinsten på 7,9 millioner dollar, drøyt 44 millioner kroner ble tatt i kvartalet, mens ytterligere gevinster på 13,8 millioner dollar, omkring 77 millioner kroner vil bli tatt over gjenværende befraktningstid på to år.

Venter likevel kjøpsmuligheter
Jensen i Frontline går likevel langt i å antyde at selskapet ikke vil ligge stille i det svake markedet, og at kjøpsmuligheter kan dukke opp.

- Det viktigste er å slutte våre skip riktig, og vi kan se at vi gjør det bedre enn våre børsnoterte konkurrenter. Vi søker også å optimalisere flåten, som vi har gjort med noen salg, og å time dette riktig. Det er bare å holde det oppe, og vente på noen gode muligheter. Det er det vi håper på, og det vet vi det kommer til å være, sier Jensen til DN.no.

Konsernsjefen presiserte under presentasjonen at det var i et svakt marked man burde kjøpe, men at spørsmålet var om tiden var inne. Han gjentar dette overfor DN.no.

- Jeg tror vi kommer til å øke, det er bare spørsmål om timing. Det kommer muligheter, absolutt, sier Jensen til DN.no.

Frontline har 5 stortankskip (VLCC) og 2 mindre tankskip (suezmax) under bygging. Konsernsjefen svarer avkreftende på om rederiet skulle gjerne sett dem ugjort.

- Nei, det første skipet blir levert i midten av neste år, og markedet kan se annerledes ut da. De priser vi kontraherte skipene til, er faktisk markedspriser nå, så det er ikke et stort problem, sier Jensen til DN.no.

Prisen på nybygg av stortank (VLCC) ligger nå på omkring 100 millioner dollar, mens suezmax ligger på omkring 65 millioner dollar, ifølge selskapet.

Færre leveringer ventes
Tankrederiet peker på at ordrebøkene ved verftene er fulle, og at et stort antall skip ventes for levering i markedet i 2011 og 2012. Frontline tror imidlertid at antall leveringer vil bli færre enn tallene skulle tilsi.

- Det faktiske antallet leveringer vil trolig bli lavere på grunn av ventede forsinkelser, sklidende leveringer og kanselleringer av nybyggingsordrer fremover, heter det i kvartalsrapporten.

Styret i selskapet foreslår et utbytte på 0,10 dollar per aksje, noe lavere enn ventede 0,11 dollar per aksje, ifølge TDN Finans.

Frontline faller 7 prosent til 98 kroner, omsatt for 48 millioner kroner onsdag.



* Estimatet inneholder en gevinst på i gjennomsnitt 10 millioner dollar
** Resultatet inneholder gevinster og engangseffekter på tilsammen 13,2 millioner dollar

Les også:
- Jeg vil være i business
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.