Lufthansas toppsjef Christoph Franz mener at Rickard Gustafson i SAS har imponert med å restrukturere det skandinaviske flyselskapet.

Nå åpner han igjen for å kjøpe SAS, meldte Svenska Dagbladet (SVD) onsdag ettermiddag: <b>Lufthansa åpner for SAS-kjøp</b>

- Rickard Gustafson har virkelig gjort en imponerende jobb, og de har forbedret mye i selskapet. Det gjør at vi kanskje igjen kan tenke på om et kjøp av selskapet er mulig, sa Franz til SVD.

- Kommer aldri til å skje! Da skulle jeg i så fall gjerne vite hvorfor. Dette er det ingen logikk i, sier Anders Lidman, som gjennom sitt eget selskap Aeropol AB er rådgiver for både flyselskaper og flyplasser i Sverige.

- Lufthansa har sagt flere ganger opp gjennom årene at de er interessert i SAS, men de har så mange egne bekymringer at jeg tviler på at det er noe hold i dette. Ettersom jeg vet, skal Franz snart slutte som toppsjef i Lufthansa. Jeg synes det virker underlig at han skal ha uttalt seg på denne måten, sier Lidman til DN.no.

Det er langt fra første gang Lufthansa hinter om at de vil kjøpe SAS:

  • Lufthansa var i 2008 tett på å kjøpe SAS. En kjøpsavtale var på plass og alle parter skal ha vært enige. To uheldige hendelser satte en stopper for det planlagte salget. I august 2008 styrtet et passasjerfly fra det daværende SAS-eide flyselskapet Spanair. I alt 154 mennesker omkom i flystyrten. Måneden etter brøt investeringsbanken Lehman Brothers sammen. Da det skjedde, fikk Lufthansas styre kalde føtter og dessuten problemer med å finansiere kjøpet.
  • I november 2009 la Lufthansa planene om å kjøpe SAS på is i minst to år fremover. Årsaken var manglende samarbeidsvilje fra SAS sin side.
  • For første gang sa Lufthansas toppledelse i november 2010 at selskapet ønsket å kjøpe SAS.
  • Også i november ifjor åpnet Lufthansa-topp for et mulig SAS-kjøp.

SAS stiger 27 prosent på Oslo Børs i dag på Lufthansa-sjefens uttalelser. Men Anders Lidman mener at et SAS-oppkjøp kun er en ønskedrøm - for SAS.

- Det er vanskelig å se hvorfor noen vil kjøpe SAS. Det som skjer i luftfartsmarkedet i disse dager er at ruteflyselskaper begynner å samarbeide med lavprisflyselskaper. IAG-sjef Willie Walsh har sagt det før: Ikke noe flyselskap kan operere i Europa med særlig høyere billettpriser enn easyJet og Ryanair, og SAS ligger langt, langt unna slike priser, sier Lidman.

- SAS er altfor komplisert
- Jeg er sikker på at SAS selv ønsker å bli kjøpt opp, men selv vår svenske regjering har ikke tro på at noen vil kjøpe SAS. De vil kvitte seg med aksjene, men finner ingen kjøpere, forklarer han.

- Men SAS har kommet seg ut av krisen og går jo nå mye bedre, slik Lufthansa-sjef Christoph Franz også legger vekt på?

- Ja, SAS går bedre og bedre, men selv om de leverer noen plusstall og eventuelt går i pluss i år, har de fortsatt et langt stykke igjen for å skaffe penger til nye fly, sier Anders Lidman.

- Jeg undrer meg over hvorfor Lufthansa skal være interessert. For hvis Lufthansa vil ekspandere og satse mer i Skandinavia, kan de jo bare gjøre det selv. Det er et fritt marked og vi ser at Lufthansa allerede har gått mer inn i Skandinavia de siste årene. SAS er altfor komplisert sammensatt til at Lufthansa ønsker seg dem. Ønsker man å kjøpe noe som er så komplisert, må det ha et enormt stort potensial. Og det ser jeg ikke at SAS har.

Les også: SAS i taket på Oslo Børs (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.