Norwegian Air Shuttle sier at de fortsetter sin strategi om å ansette personer utenfor Norge for å redusere lønnskostnader per setekilometer.
Det sier selskapets konsernsjef Bjørn Kjos under selskapets kapitalmarkedsdag torsdag.
- Vi ansetter ingen i Norge. Vi har det teamet og de vi vil ha, sier Kjos ifølge TDN Finans.
Norwegians åpning av base i Helsingfors skapte i april full splid mellom Bjørn Kjos og pilotene fordi basen bemannes med innleid personale fra et norskeid vikarbyrå i Estland til vesentlig dårligere betingelser enn hva både norske og finske flyansatte får i Finland.
Norwegians pilotforening mener betingelsene bryter med tariffavtalen, og har bragt saken inn for arbeidsretten.
Les sakene:
Pilot-opprør mot Kjos
- Sosial dumping? Absolutt ikke!
Blir "instruktører"
Kjos mener at de ansatte i Norge i stor grad vil bli ”instruktører” og ledere for resten av organisasjonen.
- De er like flinke til å regne i Estland. Og dersom en skal for eksempel spore bagasje, hvorfor i all verden skal en gjøre det i Norge, sa Kjos.
Norwegian har et mål om en kostnad per tilgjengelig setekilometer (CASK) på 0,30 kroner, ned fra nivået på 0,39 kroner i først kvartal. Største effekt gir overgangen til en enhetsflåte av Boeing 737-800W.
Blir ikke som Ryanair
Kjos sier også at de ikke har ambisjoner om å komme ned på samme lave kostnadsnivå som kostnadsleder Ryanair har.
Han viser til at de blant annet ville kreve omlegging av rutenettet til å fly lengre distanser og til sekundære flyplasser.
Samtidig poengterer han at Norwegian opererer i land med høyere kostnadsnivå enn Ryanair. Kostnadsnivået i Ryanair halvparten av Norwegians.
Les også:
Kjos truet med å gå
Slik skal Kjos kutte kostnadene
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.