Norwegians kommunikasjonsrådgiver Lasse Sandaker-Nielsen avviser ryktene om at Norwegian er blitt tvunget til å utsette langdistanseplanene.
I helgen skrev check-in.dk at Norwegian må vente med langdistanseflyvninger til begynnelsen av 2013.
- Storm i et vannglass
Men dette er ennå ikke avgjort, understreker Sandaker-Nielsen.
- Dette er storm i et vannglass. Vi vet at japanske All Nippon Airways, som er den første kunden til Boeings Dreamliner, skulle fått sitt første fly i første kvartal, men må vente til tredje kvartal 2011. Men det betyr ikke at våre to fly blir forsinket også, sier han til DN.no.
Det har lenge vært kjent at Norwegian har planer om å etablere seg på langdistanseruter mellom Skandinavia og, i første omgang, Bangkok og USA.
Følger utviklingen med argusøyne
I november ifjor underskrev Norwegian den første leasingkontrakten på to fly med det amerikanske leasingselskapet ILFC.
I første omgang har flyselskapet inngått avtale om å lease to Dreamliner-fly med leveranse høsten 2012. Norwegian ser for seg at de skal ha til sammen 6-7 av denne typen langdistansefly.
Les mer: Her er Norwegians New York-fly
- Vi håper i det lengste at Dreamliner-flyene blir levert når de skal. Men det er ingen tvil om at vi følger utviklingen med argusøyne, bemerker Lasse Sandaker-Nielsen.
Sviktet under testflyvning
Årsaken til Dreamliner-forsinkelsene er at testflyvningene ble stoppet i november 2010, da elektronisk utstyr sviktet under en testflyvning ved Laredo i Texas i USA. Derfor har det vært nødvendig å produsere, installere og teste ny software og nytt elektronisk utstyr.
Les også:
Ny leveringsdato for Dreamliner-flyet
Stanser Dreamliner-testing
- Vi har ikke gitt opp håpet. Planen vår om oppstart høsten 2012 ligger fast, sier Sandaker-Nielsen. Han understreker også at det kan være aktuelt å inngå korte leasingavtaler i en overgangsperiode - og at dette ikke er helt skrinlagt, selv om flyselskapet må vurdere lønnsomheten i dette.
- Må være butikk i det
- Blir forsinkelsene over tre måneder, så blir sannsynligheten større for at vi starter opp med andre fly, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos til Dagens Næringsliv etter at fjerdekvartalstallene til flyselskapet ble lagt frem.
Alternativet er da å lease fly med mannskap og alt, såkalt «wet lease», i en oppstartsfase.
- Det er et godt marked for slike fly nå, og vi har tilbud stående, sa Kjos, som understreket at det enten dreier seg om Airbus 330 eller Boeing 767.
- Men det må være butikk i det hele hvis vi skal vurdere å gjøre noe slikt, konstaterte Norwegian-sjefen.
Les også: Norwegians "hemmelige" langdistanseplaner
<b>Tur/ retur Oslo - New York: 2000 kroner</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.