Oppdatert artikkel. Endret sitat fra "Vi har råd til priskrig" til "Vi har råd til å konkurrere på pris".



Norwegian og SAS har i perioder kjørt prisene til bunns for å vinne kampen om prisbevisste flypassasjerer.

I dag lanserte konsernsjef Rickard Gustafson SAS' nye strategi - og den innebærer fortsatt konkurransedyktige priser ut til forbrukerne.

Vil holde prisene nede
For nå skal SAS kjempe enda hardere for å trekke til seg flere fritidsreisende, og da må prisene holdes nede, understreker SAS-sjefen.

- Vi har konkurransedyktige priser i dag og det kommer vi til å videreutvikle. Vi er nødt til å ha konkurransedyktige priser for at flere fritidsreisende skal velge å fly med oss, sier han.

- Jeg er ganske sikker på at vi vil få se et fortsatt pristrøkk i luftfartsbransjen, og når vi velger å satse på alle reisende og ikke bare businessreisende, må vi være så realistiske å innse at pris er viktig. Nå må vi bare klare å senke kostnadsnivået vårt ytterligere for å komme fremtiden i møte, sier Rickard Gustafson.

- SAS og Norwegian kjører lavpriskampanjer på løpende bånd. Har SAS råd til denne priskrigen?

- Ja, det har vi. Vi har råd til å konkurrere på pris. Vi har kostnadsnivåer idag som gjør at vi kan tilby våre kunder konkurransedyktige priser selv for de der prisen er den avjgørende faktoren. Vi har senket kostnadsnivået vårt kraftig og det skal ytterligere ned, sier Gustafson.

- Fortsatt tror jeg SAS har forutsetninger for å gå i pluss i 2011, hvis ikke noe uforutsett inntreffer, legger SAS-toppen til i et intervju med DN.no.

- Hvilke selskaper er hovedkonkurrentene til SAS, slik det ser ut i dag - lavprisflyselskapene eller nettverksselskapene?

- Så lenge kjernemarkedet vårt er Norge, Sverige, Danmark og ut til Europa, må vi innse at det først og fremst er lavprisselskapene vi konkurrerer mot. Dermed er vi nødt til å konkurrere på pris, sier Gustafson.

Stiger på børsen
Oslo Børs reagerte positivt på SAS' lansering av ny strategi og sendte aksjen opp.

- Det er gledelig! Dette tyder på at markedet ser at vi har en tydelig ambisjon og visjon. Hvis vi klarer å få dette til, tror jeg også strategien vår kan få en positiv innvirkning på aksjekursen på sikt, sier han.

- Hva er SAS' viktigste konkurransefortrinn fremover?

- Vi er svært gode på flere områder allerede. Hvis vi klarer å forbedre oss ytterligere litt til på alle områder blir dette en vanskelig cocktail å slå, sier Rickard Gustafson til DN.no.

Les mer:

<b>Slik blir nye SAS</b>

<b>- SAS skal være nummer 1</b>

<b>Her er den nye SAS-ledelsen</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.