Regjeringen frykter at arbeidsledigheten vil øke markert i verfts- og leverandørindustrien i tiden som kommer. 17 av 29 norske skipsverft står uten ordre fra nyttår 2011. Samtidig frykter de store offshoreverftene at de kun får utnyttet 60 prosent av kapasitet i andre halvår i år.

- Vi ser en utvikling i retning av en todeling i norsk økonomi der det går bra og ledigheten er lav i store deler av økonomien, men der den er økende i deler av den konkurranseutsatte økonomien, sier statsminister Jens Stoltenberg (Ap) på en pressekonferanse i Oslo torsdag.

- Derfor gjør vi som vi gjorde ifjor. Presenterer en pakke for å sikre arbeidsplasser, sier statsministeren.

Les mer: Krisepakke til verftene

Omstilling
For litt over ett år siden la regjeringen frem sin første krisepakke i forbindelse med finanskrisen. Den var på rundt 20 milliarder kroner og skulle dempe virkningene som krisen hadde på norsk økonomi.

Den gangen ble deler av pengene brukt til å skape økt etterspørsel i flere næringer, blant annet ved å investere i vedlikehold av offentlige bygg, nye skolebygninger og veier.

Stoltenberg erkjenner at det ikke er mulig å hjelpe verftsindustiren på samme måte. Industrien er i stor grad avhengig av hvordan den internasjonale konjunkturen utvikler seg.

- Vi kan ikke avskaffe problemet, sier Stoltenberg.

Målet med verftspakken er å hjelpe bedriftene til omstilling slik at slik at de blir mer konkurransedyktige internasjonalt.

- Det vi kan gjøre er å hjelpe industrien til å lage bedre, nye og mer konkurransedyktige, sier statsminiteren.

Norske oppdrag
Men litt etterspørsel har regjeringen planer om å skape selv, forklarer næringsminister Trond Giske (Ap) til DN.no.

- Vi gjør litt der vi er tryggest på at det blir norske oppdrag, sier Giske.

- Det første er forsvarsskip hvor forsvaret varsler at de vil være offensive med tanke på vedlikeholdsoppdrag for Skjold-klassen, sier næringsministeren.

- Det er ikke mange verft som kan ta den jobben og veldig sannsynlig at den kommer til Norge. Vi kan også styre dette til Norge, sier Giske.

I tillegg vil Forsvaret vurdere å forbeholde nyanskaffelser av fartøyer for norske verft.

Gassferger
- Det andre er utvidelse av garantirammene til Vegvesenet slik at de gassdrevne riksvegfergene kan komme på plass, sier Giske.

I pakken som ble lagt frem torsdag utvides rammen med 10 millioner kroner. Dette skal gi fire gassdrevne ferger for samband i Vestfjorden i Nordland.

- Der er også sannsynligheten stor for at det blir norske kontrakter, men vi kan ikke gi noen garanti.

Ti milliarder
Den største delen av dagens pakke kommer imidlertid i form av utvidede rammer til Garantiinstituttet for eksportkreditt (Giek) og Eksportfinans. Administrerende direktør Wenche Nistad i Giek mener garantiordningen er et viktig bidrag til å øke konkurranseevnen til norsk industri.

- Det at vi kan være med på å få på plass finansiering er blitt et viktig konkurranseelement for norske eksportører, sier Nistad til DN.no.

Finansiering fra GIEK og Eksportfinans forutsetter bruk av norske leverandører. Dersom et prosjekt skal utnytte ordningen maksimalt må man også bruke norske underleverandører. Dermed kommer ordningen hele den norske maritime klyngen til gode.

- Det er så knapphet på penger i verden i dag. Internasjonale bedrifter strekker seg langt for å klare å finansiere et prosjekt. Vi er i den heldige situasjonen at vi har rammer, sier Nistad.

Rammen for GIEKs mest brukte ordning blir nå utvidet fra 110 til 120 milliarder kroner. Det er gitt poliser og tilsagn til rundt 70 milliarder, mens det ligger inne søknader om i overkant av 30 milliarder kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.