SAS tapte tre milliarder svenske kroner i 2010 - og gikk på nok en blodrød smell i fjerde kvartal.

Rickard Gustafson, som nylig overtok toppjobben i SAS, legger ikke skjul på at fjoråret var et svært utfordrende år for flyselskapet. Men han har tro på at SAS kan levere overskudd i år.

Les mer: Elendige tall fra SAS og SAS tror på overskudd i 2011

Men for å legge til rette for lønnsom vekst, må man ha fokus på mer enn bare kostnadskutt, understreker Gustafson.

- 86 prosent av kostnadsprogrammet Core SAS er nå implementert, noe som utgjør 6,7 av 7,8 millioner kroner. 89 prosent av de planlagte bemanningskuttene er gjennomført - det betyr at 4.100 heltidstjenester nå er borte. Nå må vi fokusere mer på hvordan vi kan øke produktiviteten og effektiviteten. Vi kan ikke bare spare oss ut av krisen, sa han på et pressemøte i dag.

SAS har hatt høyt forandringstempo i 2010. Nå er flyselskapet nødt til å utnytte det voksende markedet, forklarer SAS-sjefen.

Nye ruter, nye fly
- Vi tar sikte på å øke SAS´ kapasitet med seks prosent i 2011. Vi øker frekvenser, åpner nye ruter og utvider servicekonseptet vårt. Undersøkelser viser at vi har høy kundetilfredshet og punktlighet i verdensklasse. Men å tape tre milliarder svenske kroner er selvfølgelig ikke tilfredsstillende. Nå må vi jobbe hardt for å investere i kundene våre - det kommer høyt opp på agendaen i 2011, sier Rickard Gustafson.

Nye fly står også på programmet. SAS regner med å spare et tresifret millionbeløp ved å harmonisere flåten til bare fire flytyper.

SAS venter å vokse mellom 20 og 25 prosent frem til 2014, og det krever flere nye fly.

- Vi skal redusere både antallet flytyper og antallet versjoner innenfor de enkelte flytypene, fordi dette reduserer omkostningene til både vedlikehold, personale og håndteringen av flyene på flyplassene, sa John Dueholm i SAS til business.dk i slutten av januar.

Les: Sparer enormt på nye SAS-fly

Åpner Oslo-New York
SAS ekspanderer og starter flere nye ruter i år - både på kort- og langdistansenettet.

Rutenettet utvides med to nye interkontinentale ruter.

Oslo-New York åpnes i slutten av mars, mens København-Shanghai forventes å åpne i løpet av vinteren 2011. I tillegg kommer flere nye ruter og 150 nye frekvenser innen Europa.

Les mer: SAS gjenåpner Oslo-rute til New York (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.